Congrats, je webshop staat online! Je kan nu achterover leunen en de orders laten binnenstromen. Zo werkt het uiteraard niet. Een webshop lanceren is relatief eenvoudig, de juiste doelgroep bereiken en laten overgaan tot een bestelling is een andere zaak en vereist de juiste inzichten & technieken. In deze blog geven we een aantal tips om je webshop te promoten.

1. UTM Tags

Vooraleer we verschillende manieren bespreken om jouw webshop te promoten, is het belangrijk de UTM tags even aan te halen. Met een UTM tag achter je URL kan je perfect weten via welke campagne een bezoeker op jouw website terecht komt. Deze resultaten kan je allemaal op de voet volgen in Google Analytics.

Het is dus interessant om voor de volgende tips in dit artikel telkens een unieke UTM tag te creëren. Benieuwd naar hoe je zo’n tag maakt? Check dan zeker ons artikel over UTM tags.

2. Adverteren op Facebook & Instagram

Het is eerst en vooral belangrijk jouw webshop te promoten op jouw social mediakanalen (als jouw klanten daar aanwezig zijn natuurlijk). Zorg voor creatieve, leuke content die de klant aanspreekt. Op deze manier kan je jouw klanten via Facebook of Instagram naar jouw webshop sturen.

Dit hoeft ook helemaal niet duur te zijn! Het voordeel van Facebook ads is dat je heel specifiek kan targeten. Deze ads maak je via Facebook Ads Manager.

Wat is je marketingdoelstelling

STAP 1 bestaat eruit het doel van de campagne te bepalen. Als je traffic naar jouw webshop wilt genereren, kies je best voor “verkeer” als marketingdoelstelling.

Nieuwe doelgroep

STAP 2 is om je doelgroep aan te maken. Je kan heel specifiek te werk gaan in Facebook Ads Manager. Je kan segmenteren op locatie, leeftijd, geslacht, interesses en gedragspatronen. Hier stel je uiteraard de doelgroep in die je wilt lokken naar jouw webshop.

Plaatsing ad

STAP 3 is de plaatsing van de advertentie kiezen. Hierbij kies je of jouw ad op Facebook of Instagram, in Messenger of in het Audience Network moet getoond worden. Je kan zelfs kiezen dat je ad enkel op bepaalde mobiele apparaten getoond wordt.

Budget en planning

STAP 4: Hierna dien je het budget voor je advertentie in te stellen. Je kan kiezen om je budget per dag in te stellen of over een bepaalde periode. Dit maakt dat je nooit meer zal uitgeven dan je hebt ingesteld.

Wat is je marketingdoelstelling

STAP 5: Vervolgens kies je welke indeling je graag wilt. Je kan kiezen voor een carrousel, afbeelding, video of een collectie. Om je webshop te promoten, is het altijd leuk om een carrousel te maken met enkele screenshots van je shop. Een afbeelding van je webshop trekt natuurlijk ook altijd de aandacht.

Dan is het enkel nog bevestigen en kan je advertentie live gaan. Vanaf dan kan je nauw opvolgen hoe je advertentie het doet en zelfs bepaalde instellingen aanpassen naargelang wat je opmerkt uit de resultaten.

3. Influencer marketing

Laurence d'Ari
Dior Direction
DiorStellaire online
Chloe eyewear

Een andere manier om jouw webshop op social media te promoten, is om samen te werken met influencers die jouw shop promoten. Zij zorgen dan dat jouw webshop bekender wordt bij het juiste publiek. Je kiest hier dan ook influencers die dezelfde doelgroep hebben als jou.

Je kan hier ook eventueel met een korting werken voor de volgers van de influencer, zodat ze getriggerd worden iets aan te kopen bij jou. Dit werkt dan vaak met een code die de influencers delen op hun pagina.

Een belangrijke tip is om niet enkel naar de macro-influencers te kijken, maar ook de micro-influencers te overwegen. Door met verschillende micro-influencers samen te werken, heb je vaak een groter bereik dan met één macro-influencer. Deze samenwerkingen zijn ook goedkoper voor jou.

Influencers hoeven trouwens niet enkel instagrammers te zijn met duizenden volgers. Vandenbalck Optics gaat hier bijvoorbeeld heel leuk mee om door telkens verschillende zonnebrillen te showen door één van hun collega’s. Zij maakt toffe foto’s of filmpjes met de verschillende zonnebrillen die ze aanbieden, met de nodige stylingtips :-). Heel fijne content, als je het ons vraagt!

4. Shoppable posts

Vandenbalck optics instagram
Chanel sunglasses

Shoppable posts zijn een manier om op een heel makkelijke manier te shoppen via Instagram of Facebook. Je post dus organisch een foto van jouw product(en) en je tagt deze producten met de naam en prijs. Vervolgens kunnen bezoekers gewoon op deze tags klikken en worden ze automatisch doorverwezen naar het product in kwestie op de webshop.

Er zijn enkele voorwaarden om dit te kunnen doen:

  • Eerst en vooral heb je een Instagram business account nodig. Bij “instellingen” kan je makkelijk switchen naar een business account, moest je dit nog niet hebben.
  • Een andere voorwaarde is ook dat je de laatste versie van Instagram hebt gedownload. 
  • Verder moet je fysieke producten verkopen die in overeenstemming zijn met het beleid van Instagram (die kan je op hun website terugvinden). 

Wanneer je voldoet aan deze vereisten, dien je jouw Instagram pagina te koppelen aan je Facebook catalogus. Deze catalogus is een document in Facebook Business Manager met een lijst van al jouw producten die je wilt verkopen. Je doet dit door naar Facebook Business Manager te gaan en vervolgens bij “middelen” op “catalogi” te klikken.

Bedrijfsmanager catalogi
Catalog manager catalogus maken

Vervolgens klik je op “catalogus maken” en kan je beginnen jouw catalogus te creëren. 

Nadat je een Facebook catalogus hebt gemaakt, moet je jouw Instagram hiermee verbinden. Instagram moet dit eerst goedkeuren. Dit kan enkele uren tot dagen in beslag nemen. Je krijgt een notificatie wanneer dit in orde is.

Wanneer het zo ver is, moet je bij instellingen op Instagram op “producten” klikken. Hier kan je een catalogus van jouw business profiel aanduiden die je wilt verbinden met jouw Instagram. Vanaf dan is het enkel nog producten taggen op jouw foto’s. Je volgt de normale manier van foto’s uploaden, maar nu heb je ook de optie “tag producten”. Er zal dan een lijst verschijnen met de producten die je kan taggen. Je kan vijf product tags per foto creëren en twintig per carrousel. Belangrijk is wel te vermelden dat deze tags enkel te zien zijn op smartphone en tablet, niet op desktop.

Het is natuurlijk belangrijk leuke en aantrekkelijke foto’s te posten. Zo zal je publiek sneller overtuigd worden om eens een kijkje te gaan nemen op jouw webshop en misschien iets aan te kopen :-).

5. Facebook Pixel

Ook Facebook Pixel is een zeer interessant platform. Facebook Pixel werkt zo dat er een bepaalde code in jouw website is ingebouwd, die exact kan meten hoeveel mensen doorklikken op jouw Facebook ad en vervolgens op jouw webshop iets bestellen bijvoorbeeld. Op deze manier kan je heel goed zien wat jouw Facebook ad oplevert.

Je kunt Facebook Pixel gebruiken om ervoor te zorgen dat je ad aan de juiste mensen wordt getoond. Ook kan je de verkoop stimuleren door automatisch bieden in te stellen. Dit zorgt ervoor dat jouw ad wordt getoond aan mensen die hoogstwaarschijnlijk een actie zullen uitvoeren. Als laatst kan je het ook gebruiken om je resultaten te meten. Je krijgt inzicht in de effecten van je advertentie.

Pixel

Maar hoe maak je nu zo een Facebook Pixel aan? Heel eenvoudig! Alles begint bij Facebook Business Manager. STAP 1: Je gaat naar “gebeurtenisbeheer” en klikt vervolgens op “pixels”.

Facebook pixel maken

STAP 2: Dan klik je op “pixel maken”.

Websiteconversies bijhouden met een pixel

STAP 3: Je geeft vervolgens je Pixel een naam en verbindt die aan jouw webshop.

Zo, nu is jouw pixel aangemaakt. Nu moet je enkel de pixel nog toevoegen aan je webshop. Dit kan je op drie manieren doen (STAP 4):

Websiteactiviteit koppelen met pixel
Algemene instellingen pixel

STAP 5: Wanneer je “pixelcode handmatig toevoegen aan website” aanduidt, kan je jouw code in Ecwid zelf plakken.

En voila, je weet perfect wat je Facebook Ad oplevert :-)!

6. Zorg dat je snel te vinden bent op Google

Het is natuurlijk ook zeer belangrijk dat je te vinden bent wanneer mensen naar jouw product zoeken op Google. Hier is SEO (search engine optimization) zeer belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je in de hoogste rangen van Google en andere zoekmachines verschijnt. Hoe sneller mensen jouw shop tegenkomen, hoe sneller ze zullen doorklikken en hoe sneller je iets zal verkopen. Een blog is zeker al een goede manier om hier goed op te scoren. Hiernaast geeft het ook jouw producten en/of diensten weer en kan je jouw lezers inspireren en tips geven.

Een belangrijke tip is je ook aan te melden bij Google Search Console. Dit is een service van Google waarmee je de aanwezigheid van je shop in de zoekresultaten van Google kan controleren, onderhouden en oplossen. Google Search Console helpt je te begrijpen en te verbeteren hoe Google jouw shop ziet.

STAP 1 is in te loggen met jouw google account op search.google.com. Dan klik je op “property toevoegen”. Hier kan je vervolgens jouw domein ingeven.

Welkom bij Google Search Console

STAP 2: Hierna moet je jouw domein eigendom verifiëren via een DNS-record om te kunnen verifiëren.

Domeineigendom verifiëren via DNS-record
Google search console sitemaps

STAP 3: Wanneer dit in orde is, ga je naar “sitemaps”. 

Nieuwe sitemap toevoegen

STAP 4: Hier ga je de sitemap-URL van jouw webshop toevoegen. Deze URL vind je op jouw Ecwid account.

Sitemap

STAP 5: Je gaat naar “website” en bij “sitemap” klik je op “kopieer Sitemap URL”. Die URL ga je vervolgens plakken in de stap hierboven.

Ziezo, nu zal je sneller te vinden zijn op Google!

7. Adverteer op Google

Het is natuurlijk niet altijd even makkelijk om jouw webshop hoog te laten scoren in Google. Je zou dan ook kunnen adverteren op Google. Dit zorgt dat jouw webshop helemaal bovenaan wordt getoond met de tag “advertentie”. Het is wel belangrijk dat je een goede campagne opzet die traffic naar jouw webshop kan genereren.

Online advertentie vector bross

Een andere manier van adverteren op Google is Google shopping. Google shopping werkt zo dat wanneer iemand een bepaald product opzoekt, Google verschillende aanbieders van dat product zal tonen. Zo is het voor de consument makkelijk om prijzen te vergelijken. Vervolgens kan je dan doorklikken naar de pagina van de website. Ik heb bijvoorbeeld hieronder “zonnebrillen” ingegeven in Google en dit is het resultaat van Google Shopping dat ik te zien krijg:

Zonnebrillen bekijken

Bij Google Shopping betaal je per klik. Dus pas wanneer mensen op jouw advertentie hebben geklikt, betaal je. Het maximumbedrag dat je wil betalen, kan je ook zelf instellen.

8. E-mailmarketing

E-mailmarketing is ook nog steeds een zeer goede manier om jouw webshop te promoten. Je kan naar jouw klantenbase een mail sturen met het nieuws dat je een webshop hebt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsbrief. Op deze manier is het ook makkelijk op te volgen wie deze mail geopend en gelezen heeft. Je hebt de mailadressen van jouw klanten dus je kan ze op deze manier heel makkelijk bereiken.

Ook hier is het natuurlijk belangrijk dat je deze mail zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Zorg voor leuke visuals, een leuke tekst en zeker dat jouw onderwerp aanspreekt. Je wilt tenslotte dat jouw klanten de mail openen en blijven lezen.

9. E-mail handtekening

Een andere, heel makkelijke manier is om jouw webshop te promoten in jouw e-mail handtekening. Je stelt er de naam en de URL van jouw webshop in en telkens je een e-mail verstuurt, promoot je tegelijkertijd jouw webshop. Zorg ook voor het logo in de handtekening, dit trekt de aandacht.

10. Kortingen

Je zou ook een welkomstkorting kunnen aanbieden. Je trek consumenten naar jouw webshop door een mooie korting aan te bieden bij hun eerste aankoop bijvoorbeeld. Sommige klanten zullen slechts één keer een bestelling plaatsen met hun kortingscode. Maar er zullen zeker en vast ook terugkerende klanten zijn. Je kan deze korting bekend maken via een e-mail of via een leuke social media post bijvoorbeeld.

social media post vandenbalck optics

11. User generated content

Instagram Leo Pancakes

Moedig jouw klanten aan hun aankoop te posten op social media. Je kan telkens een leuk kaartje bij de bestelling steken met jouw social mediakanalen. Je kan ook bijvoorbeeld een bepaalde hashtag creëren die jouw klanten kunnen gebruiken als ze hun bestelling delen op social media. Het is altijd leuk om deze foto’s of stories dan te reposten op jouw kanaal. Zo heb je zelf content om te delen en toon je jouw happy customers.

Een manier om aan te moedigen dat je klanten hun bestellingen posten, is om er een beloning aan vast te knopen. Wanneer ze bijvoorbeeld jouw hashtag gebruiken op Instagram, ontvangen ze een korting op de volgende aankoop.

Ook kan je er een wedstrijd aan koppelen: per maand een winnaar kiezen tussen alle klanten die hun bestelling gepost hebben op Instagram of Facebook. Zo zullen mensen sneller geneigd zijn hun foto’s te delen op social media. En hoe meer foto’s van jou circuleren op social media, hoe beter ;-)!