5 takeaways om mee te nemen in je digitaal marketingplan voor 2018

5 takeaways om mee te nemen in je digitaal marketingplan voor 2018
Profile picture for user Danielle
Geschreven door Danielle op 17 januari 2018

5 takeaways om mee te nemen in je digitaal marketingplan voor 2018

Wie in 2018 bij wil blijven, moet zich meer dan ooit aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Wij helpen je alvast op weg met 5 aandachtspunten om rekening mee te houden in je digitale strategie.

1. Schenk meer aandacht aan privacy

We schreven er in december al een blog over: in 2018 zal de nieuwe Europese privacywetgeving officieel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving zal een grote impact hebben op je digitale marketingactiviteiten. Heb jij een website, verstuur je e-mails naar je klanten of maak je soms gebruik van online advertenties? Dan doe je er goed aan om te evalueren of deze processen GDPR-proof zijn.

  • E-mailmarketing: Zorg dat je van al je ontvangers toestemming hebt om hen mails te sturen. Daarnaast voorzie je best een transparante, makkelijke uitschrijvingsmogelijkheid. Als iemand zich uitschrijft uit je database, zorg dan dat de informatie van deze persoon ook daadwerkelijk overal snel verwijderd kan worden.
  • Website: Maakt jouw website gebruik van cookies? Stel dan een cookie-waarschuwing in. Voorzie ook een duidelijke privacy statement en disclaimer op je website waarin je transparant bent over de manier waarop jij omgaat met persoonsgegevens. Ook het gebruik van eventuele Analytics tools kan je hier best vermelden. Download hier onze gratis template voor je privacy statement en disclaimer.
  • Online advertenties: Hier moet je vooral opletten met remarketing en targeting van specifieke groepen. Remarketing betekent dat je je advertenties toont aan mensen die je website bezocht hebben terwijl zij op een andere website aan het surfen zijn. Targeting betekent dat je een lijst van bepaalde mensen (bijvoorbeeld je klanten) gebruikt als doelgroep voor je advertenties. Om deze gegevens te mogen gebruiken, moet je hiervoor de expliciete toestemming van deze mensen hebben.

2. Adverteer slimmer op Facebook

Je hebt het vast al ergens opgepikt: er staan heel wat veranderingen te gebeuren bij Facebook. Het komt erop neer dat er in het nieuwsoverzicht minder plaats zal zijn voor bedrijven, ten voordele van posts van vrienden en familie. Bovendien zullen posts van bedrijven enkel nog getoond worden als ze conversaties weten te starten. Wil je in 2018 nog scoren op Facebook? Dan zal je enerzijds interessante, kwalitatieve content moeten brengen die reacties oplevert. Anderzijds zal je moeten investeren door posts te promoten en advertentiecampagnes op te zetten.

Dat laatste zal je slim moeten aanpakken als je resultaten wilt halen: breng de juiste content naar de juiste mensen en zorg dat ze makkelijk kunnen converteren. Denk telkens goed na wie je doelgroep is, bedenk vervolgens wat zij interessant zouden kunnen vinden en ontwerp op basis hiervan je advertentie. Zorg bij het instellen van je advertentie dat je je doelgroep zo specifiek mogelijk afbakent. Maak hiervoor gebruik van de targetingopties van Facebook of experimenteer met custom audiences. Koppel ook altijd een bepaalde actie aan je advertentie zodat je je doelgroep kan laten converteren. Gebruik bijvoorbeeld Lead Ads om e-mailadressen te verzamelen zodat je deze mensen ook achteraf nog kan contacteren.

3. Blijf inzetten op e-mailmarketing

E-mailmarketing lijkt misschien passé te zijn, maar niets is minder waar. Vandaag de dag is dit kanaal relevanter dan ooit. Zoals ook blijkt uit het vorige puntje, hebben we de laatste jaren gezien dat populaire platformen zoals Facebook steeds meer macht krijgen. Het is daarom verstandig om niet al je pijlen te richten op sociale media. Schakel sociale media vooral in om nieuwe e-mailadressen van interessante leads te verzamelen. Van zodra je deze e-mailadressen hebt, kan je die mensen gaan aanspreken met interessante en relevante boodschappen. Zo bouw je een echte relatie op met je (potentiële) klant.

E-mailmarketing is ook een interessant medium omdat het een zeer hoge ROI heeft: elke €1 die je investeert in e-mails, levert gemiddeld zo’n €40 op.

4. Maak je website mobielvriendelijk en veilig

Is jouw website nog niet aangepast voor mobiel? Heb je nog geen SSL-certificaat? Dan kan je het vergeten in 2018. Mobielvriendelijkheid en veiligheid worden steeds belangrijker als ranking factoren voor zoekmachines. En dat is terecht.

Mobiel internetverkeer is goed voor ongeveer de helft van al het internetverkeer wereldwijd. De laatste jaren is de mobielvriendelijkheid van websites dan ook steeds belangrijker geworden. In 2018 lanceert Google de langverwachte Mobile First Index. Dat wil zeggen dat bij het indexeren van pagina’s in Google voorrang gegeven wordt aan de inhoud op je mobiele website. Je kan je website dus maar beter zo snel mogelijk optimaliseren voor mobiele toestellen.

Benieuwd hoe jouw website scoort?
Doe de mobielvriendelijkheidstest van Google.

Ook veiligheid wordt de laatste tijd steeds belangrijker. In 2017 zond Google Chrome een krachtig signaal uit door veiligheidswaarschuwing te weergeven aan bezoekers op websites zonder veilige HTTPS-verbinding. Twijfel je of je zelf al een HTTPS-encryptie op je website hebt? Je herkent websites met HTTPS aan het groene slotje dat in de adresbalk getoond wordt. Om je website te beveiligen met HTTPS volstaat het om een SSL-certificaat aan te kopen bij een partner zoals bijvoorbeeld Combell.

5. Laat inhoud primeren op design

Je website staat of valt met goede content. Een goede website mag er mooi uitzien, maar moet vooral goed werken. Dat kan voor elke opticien iets anders betekenen: misschien wil je dat mensen online een afspraak of pasmoment vastleggen, misschien heb je een webshop waar je meer verkeer naar wilt sturen of misschien wil je dat mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief. Wat dat doel bij jou ook is, je design moet ervoor zorgen dat dit doel gefaciliteerd wordt.

Begrijp ons niet verkeerd: je website mag er zeker goed uitzien. Maar je design mag niet primeren op de inhoud. Volg dus in 2018 niet zomaar blindelings de nieuwste design trends, maar laat je ondersteunen door een Usability Expert die ook rekening houdt met de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Wil je hier graag meer over weten?
Karl Gilis, web usability expert bij AGConsult, schreef er een blog over.