E-mail marketing is één van de meest populaire digitale marketing tools. Wie denkt dat e-mail al lang dood is: think again! Uit recent Amerikaans onderzoek is gebleken dat niet minder dan 91% van alle gebruikers minstens één keer per dag zijn of haar inbox nakijkt. Hoog tijd dus om ook jouw strategie op punt te zetten.

1. Neem je huidige e-mail marketing onder de loep

Denk altijd op voorhand goed na over de doelen die je met e-mail marketing wilt bereiken. Om je strategie te blijven optimaliseren, is het belangrijk dat je je aanpak en de resultaten die eruit voortvloeien nauwlettend in de gaten houdt. Zo kun je eventuele pijnpunten identificeren en je aanpak bijsturen. Zorg voor aantrekkelijke e-mails met overtuigende teksten die goed functioneren op alle apparaten.

2. Richt je e-mails naar de juiste mensen

Allereerst is het belangrijk dat je niet zomaar lukraak mails gaat sturen naar mensen die jouw zaak niet eens kennen. Dit zou immers snel irritatie kunnen opwekken. Mail uitsluitend naar bestaande klanten of mensen die zichzelf hebben aangemeld voor je nieuwsbrief.

Daarnaast valt het ook aan te raden om niet zomaar elke mail naar alle contacten uit je adressenlijst te sturen. Probeer groepen te onderscheiden binnen je klantenbestand en stem de inhoud van je mails af op de noden en interesses van de verschillende groepen. Een voorbeeld zou kunnen zijn om een onderscheid te maken volgens het aankoopgedrag van de klant.

Bij nieuwe klanten is het een goed idee om je aanbod in de kijker te zetten om hen aan te zetten om (vaker) iets bij jou te kopen. Trouwe klanten die geregeld bij jou over de vloer komen zijn wellicht vooral geïnteresseerd in nieuwe producten en interessante aanbiedingen.

3. Verrijk je e-mail database met relevante data

Om goed te kunnen segmenteren, heb je natuurlijk data nodig over je klanten. Hoe meer je over hen weet, hoe relevanter je je e-mails kan maken. Denk hierbij verder dan enkel hun leeftijd en geslacht: zoals eerder gezegd kan ook informatie over hun aankoopgedrag heel waardevol zijn. Het kan hierbij interessant zijn om bij te houden hoe recent een klant nog in je winkel geweest is, hoe vaak die klant in je winkel langskomt en hoeveel geld hij dan gemiddeld spendeert.

4. Verzamel kwalitatieve e-mail adressen

Het belang van het aanspreken van de juiste mensen hebben we daarnet al aangehaald, maar hoe ga je nu concreet te werk om de juiste e-mailadressen te verzamelen? Je website is hier natuurlijk het ideale kanaal voor.

Zorg voor een duidelijk en prominent aanwezig inschrijvingsformulier voor je nieuwsbrief. Besef ook dat mensen meer geneigd zullen zijn om zich in te schrijven als hier iets tegenover staat. Interessante, relevante content aanbieden in je e-mails is sowieso belangrijk, maar veel bedrijven gaan nog een stapje verder door een kleine korting aan te bieden wanneer mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief. Dit is iets wat zeer goed werkt.

5. Schrijf sterke, overtuigende e-mails

Bij e-mails kan je je teksten best kort en to the point houden. Mensen houden niet van ellenlange e-mails. Volg bij het opstellen van je e-mail een omgekeerde piramidestructuur: plaats je hoofdboodschap in het begin van je e-mail, gevolgd door extra info die dieper ingaat op de details en zet op het einde een duidelijke call-to-action (zie punt 8). Om de aandacht te vestigen op belangrijke elementen kan je bepaalde stukken tekst in vet zetten of onderlijnen, maar overdrijf hier niet in.

Besteed ook genoeg aandacht aan de onderwerpregel. Gebruik een korte, krachtige titel die de aandacht trekt en mensen nieuwsgierig maakt. Een populaire techniek hiervoor is het gebruiken van lijstjes (bijvoorbeeld “7 zaken die je moet weten over contactlenzen”).

6. Verzorg je preheader

De preheader is het korte tekstje dat je in bepaalde e-mailprogramma’s te zien krijgt naast of onder de onderwerpregel. Vaak staat er iets als “Indien u de afbeeldingen niet kan zien, klik hier”. Dit is natuurlijk een gemiste kans, aangezien je deze ruimte beter zou kunnen gebruiken om je lezers een extra reden te geven om je e-mail te openen. Voeg hier daarom een extra call-to-action toe of zet iets in de kijker.

Preheader

7. Maak het persoonlijk

Je online marketingkanalen zijn een verlengstuk van je offline winkel. Benader mensen dus op dezelfde manier online zoals je ze offline zou benaderen. Wees niet te afstandelijk. Spreek mensen gerust aan met hun voornaam, dit is makkelijk in te stellen bij de meeste e-mailprogramma’s.

Zorg ten slotte ook dat er duidelijke contactinfo aanwezig is op het einde van je e-mail, zodat mensen je makkelijk en snel kunnen bereiken. Geef er indien mogelijk ook de voorkeur aan om e-mails te ondertekenen met je eigen naam en om e-mails te versturen vanuit je eigen e-mailaccount (en niet vanuit een info@... account). Zo kom je toegankelijk over en weten mensen bij wie ze terechtkomen als ze wensen te reageren op een e-mail. Ook een noreply-adres is om dezelfde reden uit den boze.

8. Zet mensen aan tot actie

De uiteindelijke bedoeling van e-mail marketing is uiteraard om mensen aan te zetten tot een bepaalde actie. Een goede manier om dit te doen zijn de zogenaamde call-to-action knoppen. Populaire voorbeelden van zulke knoppen zijn ‘Bestel nu’ of ‘Meer informatie’. Je kan ook gerust meerdere call-to-actions verwerken in één mail. Een goede vuistregel is om elke e-mail te voorzien van minstens 1 à 4 call-to-action knoppen. Daarnaast kan je ook links naar je website en sociale media pagina’s toevoegen om mensen ook naar die kanalen te sturen. Zorg ten slotte dat call-to-action knoppen goed opvallen: maak ze gerust ietsje groter dan de rest van de tekst en geef ze een contrasterende kleur.

9. Vergeet de smartphones en tablets niet

Uit onderzoek blijkt dat niet minder dan 53% van alle e-mailgebruikers hun mobiele apparaten ook gebruiken om mails te lezen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je e-mails ook op kleinere schermen goed leesbaar zijn. In vaktermen noemen we dat een ‘responsieve’ e-mail. Zulke mails passen zich automatisch aan naargelang de breedte van het toestel waarop ze geopend worden. Als je knoppen gebruikt in je mail, zorg dan ook dat die voldoende groot zijn, zodat ze op een touchscreen makkelijk met een vinger aangeklikt kunnen worden.

10. Leg de link met Facebook

Wist je dat je op een zeer eenvoudige manier alle mensen uit je contactenlijst ook op Facebook kan gaan aanspreken? Dit kan handig zijn om iedereen uit je mailinglijst aan te zetten om ook je Facebookpagina te liken of om gerichte boodschappen te sturen naar mensen die je laatste e-mail niet geopend hebben. Om die functie te gebruiken, ga je naar je advertentieaccount en maak je een nieuwe advertentie aan.

Vervolgens ga je bij doelgroep naar aangepaste doelgroepen en maak je een nieuwe aangepaste doelgroep aan op basis van je bestaande klantenbestand. Facebook zal je dan vragen om je klantinformatie te uploaden. Daarna koppelen zij de juiste Facebook-profielen aan de e-mailadressen die je hebt doorgegeven waarna je meteen aan de slag kan met het ontwikkelen van advertenties.

11. Testen, testen, testen!

Wees niet bang om te experimenteren met verschillende versies van je e-mails, hier kan je veel uit leren. De ideale methode hiervoor is A/B-testing. Bij deze methode maak je twee versies van de e-mail die volledig gelijkaardig zijn, op één onderdeel na. Je kan bijvoorbeeld experimenteren met twee verschillende onderwerpregels of met twee verschillende tijdstippen van verzending. Achteraf vergelijk je de resultaten van de beide e-mails. Zo kom je te weten welke van de twee varianten het beste gescoord heeft. Op basis hiervan kan je je tactiek in de toekomst bijsturen.

12. Meet en analyseer de resultaten

Er zijn een heleboel cijfers die je in de gaten kan houden bij e-mail marketing, maar de drie belangrijkste zijn het doorklikpercentage, de conversieratio en de open ratio. Het doorklikpercentage geeft aan hoeveel mensen geklikt hebben op een link in je e-mail. De conversieratio geeft je inzicht in het aantal mensen die ingegaan zijn op je call-to-action(s). De open ratio geeft je een indicatie hoeveel mensen je e-mail daadwerkelijk geopend hebben. De meeste e-mailprogramma’s voorzien analysetools die je een overzicht van deze parameters kunnen bieden.

13. Zorg dat mensen zich makkelijk kunnen uitschrijven

In België is het bij wet verplicht om mensen de mogelijkheid te bieden makkelijk en kosteloos uit te kunnen schrijven. Daarnaast levert een omslachtig uitschrijvingsproces ook alleen maar meer frustraties op. Dat kan je beter vermijden aangezien dit tot schadelijke commentaren over je zaak zou kunnen leiden. Zorg daarom voor een duidelijke uitschrijflink, onderaan in de voettekst van je e-mail. Voorzie ook een mogelijkheid tot feedback in het uitschrijvingsformulier. Zo kan je pijnpunten achterhalen en je e-mail marketing blijven optimaliseren.