7. Maak het persoonlijk
Je online marketingkanalen zijn een verlengstuk van je offline winkel. Benader mensen dus op dezelfde manier online zoals je ze offline zou benaderen. Wees niet te afstandelijk. Spreek mensen gerust aan met hun voornaam, dit is makkelijk in te stellen bij de meeste e-mailprogramma’s.
Zorg ten slotte ook dat er duidelijke contactinfo aanwezig is op het einde van je e-mail, zodat mensen je makkelijk en snel kunnen bereiken. Geef er indien mogelijk ook de voorkeur aan om e-mails te ondertekenen met je eigen naam en om e-mails te versturen vanuit je eigen e-mailaccount (en niet vanuit een info@... account). Zo kom je toegankelijk over en weten mensen bij wie ze terechtkomen als ze wensen te reageren op een e-mail. Ook een noreply-adres is om dezelfde reden uit den boze.
8. Zet mensen aan tot actie
De uiteindelijke bedoeling van e-mail marketing is uiteraard om mensen aan te zetten tot een bepaalde actie. Een goede manier om dit te doen zijn de zogenaamde call-to-action knoppen. Populaire voorbeelden van zulke knoppen zijn ‘Bestel nu’ of ‘Meer informatie’. Je kan ook gerust meerdere call-to-actions verwerken in één mail. Een goede vuistregel is om elke e-mail te voorzien van minstens 1 à 4 call-to-action knoppen. Daarnaast kan je ook links naar je website en sociale media pagina’s toevoegen om mensen ook naar die kanalen te sturen. Zorg ten slotte dat call-to-action knoppen goed opvallen: maak ze gerust ietsje groter dan de rest van de tekst en geef ze een contrasterende kleur.
9. Vergeet de smartphones en tablets niet
Uit onderzoek blijkt dat niet minder dan 53% van alle e-mailgebruikers hun mobiele apparaten ook gebruiken om mails te lezen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je e-mails ook op kleinere schermen goed leesbaar zijn. In vaktermen noemen we dat een ‘responsieve’ e-mail. Zulke mails passen zich automatisch aan naargelang de breedte van het toestel waarop ze geopend worden. Als je knoppen gebruikt in je mail, zorg dan ook dat die voldoende groot zijn, zodat ze op een touchscreen makkelijk met een vinger aangeklikt kunnen worden.
10. Leg de link met Facebook
Wist je dat je op een zeer eenvoudige manier alle mensen uit je contactenlijst ook op Facebook kan gaan aanspreken? Dit kan handig zijn om iedereen uit je mailinglijst aan te zetten om ook je Facebookpagina te liken of om gerichte boodschappen te sturen naar mensen die je laatste e-mail niet geopend hebben. Om die functie te gebruiken, ga je naar je advertentieaccount en maak je een nieuwe advertentie aan.
Vervolgens ga je bij doelgroep naar aangepaste doelgroepen en maak je een nieuwe aangepaste doelgroep aan op basis van je bestaande klantenbestand. Facebook zal je dan vragen om je klantinformatie te uploaden. Daarna koppelen zij de juiste Facebook-profielen aan de e-mailadressen die je hebt doorgegeven waarna je meteen aan de slag kan met het ontwikkelen van advertenties.
11. Testen, testen, testen!
Wees niet bang om te experimenteren met verschillende versies van je e-mails, hier kan je veel uit leren. De ideale methode hiervoor is A/B-testing. Bij deze methode maak je twee versies van de e-mail die volledig gelijkaardig zijn, op één onderdeel na. Je kan bijvoorbeeld experimenteren met twee verschillende onderwerpregels of met twee verschillende tijdstippen van verzending. Achteraf vergelijk je de resultaten van de beide e-mails. Zo kom je te weten welke van de twee varianten het beste gescoord heeft. Op basis hiervan kan je je tactiek in de toekomst bijsturen.
12. Meet en analyseer de resultaten
Er zijn een heleboel cijfers die je in de gaten kan houden bij e-mail marketing, maar de drie belangrijkste zijn het doorklikpercentage, de conversieratio en de open ratio. Het doorklikpercentage geeft aan hoeveel mensen geklikt hebben op een link in je e-mail. De conversieratio geeft je inzicht in het aantal mensen die ingegaan zijn op je call-to-action(s). De open ratio geeft je een indicatie hoeveel mensen je e-mail daadwerkelijk geopend hebben. De meeste e-mailprogramma’s voorzien analysetools die je een overzicht van deze parameters kunnen bieden.
13. Zorg dat mensen zich makkelijk kunnen uitschrijven
In België is het bij wet verplicht om mensen de mogelijkheid te bieden makkelijk en kosteloos uit te kunnen schrijven. Daarnaast levert een omslachtig uitschrijvingsproces ook alleen maar meer frustraties op. Dat kan je beter vermijden aangezien dit tot schadelijke commentaren over je zaak zou kunnen leiden. Zorg daarom voor een duidelijke uitschrijflink, onderaan in de voettekst van je e-mail. Voorzie ook een mogelijkheid tot feedback in het uitschrijvingsformulier. Zo kan je pijnpunten achterhalen en je e-mail marketing blijven optimaliseren.