1. Geef je publiek een blik achter de schermen
Facebook is in de eerste plaats een sociaal medium. Wees daarom niet te beroerd om je volgers een unieke kijk achter de schermen te gunnen. Het verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar het laat mensen ook toe om een band met je bedrijf te ontwikkelen. Daardoor zullen je volgers in de toekomst eerder bij jou aankloppen voor de producten of diensten die jij aanbiedt.
2. Humor is de beste saus
Humor werkt altijd! Zeker op Facebook, aangezien het naast een sociaal ook een ontspanningsmedium betreft. Maak een mooie mix van informatieve en amusante posts, liefst gerelateerd aan jouw branche.
3. Beleving is belangrijk, dus toon het voordeel van jouw product/dienst
De verleiding is groot om iedereen te laten weten hoe geweldig jouw product of dienst wel niet is. Mooi zo, maar doe dit niet door droge promotionele tekstjes te delen. Mensen reageren er nauwelijks op, laat staan dat ze het graag in hun Facebook overzicht zien verschijnen. Laat daarom de toegevoegde waarde van jouw product/dienst op treffende wijze zien. Vraag jezelf eens af: welk voordeel heeft je consument erbij? Probeer dit vervolgens over te brengen in je communicatie. Dat zo’n posts makkelijker gedeeld worden en viraal gaan, is alleen maar een mooie bonus.
4. Speel handig in op de actualiteit
Een veelbesproken onderwerp scoort, ook op Facebook. Het algoritme zorgt ervoor dat dergelijke posts bovenaan in het nieuwsoverzicht van je volgers verschijnen. Doe hier je voordeel mee en ga op zoek naar een link met jouw branche.
5. Video’s en foto’s voor een grotere impact
Hoe veel humor je ook gebruikt en hoe ludiek je ook uit de hoek komt, met alleen tekst is het effect niet altijd even groot als gehoopt. Veel beter is het om af en toe een video te posten met een begeleidend tekstje. Ook foto’s werken nog steeds goed op Facebook: wees creatief met een carrousel, diavoorstelling of album.
6. Nodig vrienden (en hun vrienden) uit om je Facebook pagina leuk te vinden
Via Facebook kan je eenvoudigweg je vrienden uitnodigen om jouw Facebook pagina te volgen, bij voorkeur dan die vrienden die er ook zelf baat bij hebben (lees: in dezelfde interessesfeer zitten). Nog beter wordt het als je jouw online vrienden kan overtuigen dat zij op hun beurt hun vrienden aanporren om jouw pagina te liken, waardoor het aantal volgers heel snel kan stijgen.
7. Geef iets weg en organiseer een wedstrijd
Op tijd en stond een wedstrijd inrichten op je Facebook pagina, is altijd een goed idee. Het kan sommige mensen dat laatste zetje geven om jouw pagina te gaan volgen. Belangrijk is wel dat je reeds een kleine online achterban hebt die jouw post kan delen. Let wel: je kan je volgers niet verplichten om je post te sharen als voorwaarde om deel te nemen aan een wedstrijd. Je kan hen wel vragen om het bericht te liken, een reactie te plaatsen (de origineelste wint!) of iets te posten op je tijdlijn. Uiteraard mag je hen wel verzoeken om de post te delen, zodat ook hun vrienden kans maken op een mooie prijs of korting. En gebeurt dat nog te weinig, dan kan je er altijd een advertentie van maken.
8. Maak werk van een Facebook advertentie of promoot belangrijke posts
Er zijn verschillende mogelijkheden om een advertentie op te stellen binnen Facebook, afhankelijk van de doelstelling die je wilt bereiken. Om meer likes te verkrijgen, kan het al volstaan om je pagina te gaan promoten in een straal van x km rond de locatie waar je bedrijf gevestigd is. Maar ook hier kan het promoten van een bericht en meerbepaald een wedstrijd of een interessante actie een extra stimulans betekenen voor je beoogde doelgroep om je pagina te volgen. Schrik je er een beetje voor terug om een publiek aan te trekken dat voornamelijk kickt op promoties, dan kan je natuurlijk altijd ook relevante en originele content promoten.