Facebook: 12 onmisbare tips voor meer likes op jouw pagina

Facebook: 12 onmisbare tips voor meer likes op jouw pagina
Profile picture for user Danielle
Geschreven door Danielle op 13 november 2018

Facebook: 12 onmisbare tips voor meer likes op jouw pagina

Heb je al een tijdje een eigen pagina op Facebook maar blijven de likes wat achterwege? Geduld is sowieso een schone deugd. Toch geven wij je graag ook twaalf concrete tips om het aantal volgers op jouw Facebook pagina te verhogen.

1.  Geef je publiek een blik achter de schermen

Facebook is in de eerste plaats een sociaal medium. Wees daarom niet te beroerd om je volgers een unieke kijk achter de schermen te gunnen. Het verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar het laat mensen ook toe om een band met je bedrijf te ontwikkelen. Daardoor zullen je volgers in de toekomst eerder bij jou aankloppen voor de producten of diensten die jij aanbiedt.

2. Humor is de beste saus

Humor werkt altijd! Zeker op Facebook, aangezien het naast een sociaal ook een ontspanningsmedium betreft. Maak een mooie mix van informatieve en amusante posts, liefst gerelateerd aan jouw branche.

3. Beleving is belangrijk, dus toon het voordeel van jouw product/dienst

De verleiding is groot om iedereen te laten weten hoe geweldig jouw product of dienst wel niet is. Mooi zo, maar doe dit niet door droge promotionele tekstjes te delen. Mensen reageren er nauwelijks op, laat staan dat ze het graag in hun Facebook overzicht zien verschijnen. Laat daarom de toegevoegde waarde van jouw product/dienst op treffende wijze zien. Vraag jezelf eens af: welk voordeel heeft je consument erbij? Probeer dit vervolgens over te brengen in je communicatie. Dat zo’n posts makkelijker gedeeld worden en viraal gaan, is alleen maar een mooie bonus.

4. Speel handig in op de actualiteit

Een veelbesproken onderwerp scoort, ook op Facebook. Het algoritme zorgt ervoor dat dergelijke posts bovenaan in het nieuwsoverzicht van je volgers verschijnen. Doe hier je voordeel mee en ga op zoek naar een link met jouw branche.

5. Video’s en foto’s voor een grotere impact

Hoe veel humor je ook gebruikt en hoe ludiek je ook uit de hoek komt, met alleen tekst is het effect niet altijd even groot als gehoopt. Veel beter is het om af en toe een video te posten met een begeleidend tekstje. Ook foto’s werken nog steeds goed op Facebook: wees creatief met een carrousel, diavoorstelling of album.

6. Nodig vrienden (en hun vrienden) uit om je Facebook pagina leuk te vinden

Via Facebook kan je eenvoudigweg je vrienden uitnodigen om jouw Facebook pagina te volgen, bij voorkeur dan die vrienden die er ook zelf baat bij hebben (lees: in dezelfde interessesfeer zitten). Nog beter wordt het als je jouw online vrienden kan overtuigen dat zij op hun beurt hun vrienden aanporren om jouw pagina te liken, waardoor het aantal volgers heel snel kan stijgen.

7. Geef iets weg en organiseer een wedstrijd

Op tijd en stond een wedstrijd inrichten op je Facebook pagina, is altijd een goed idee. Het kan sommige mensen dat laatste zetje geven om jouw pagina te gaan volgen. Belangrijk is wel dat je reeds een kleine online achterban hebt die jouw post kan delen. Let wel: je kan je volgers niet verplichten om je post te sharen als voorwaarde om deel te nemen aan een wedstrijd. Je kan hen wel vragen om het bericht te liken, een reactie te plaatsen (de origineelste wint!) of iets te posten op je tijdlijn. Uiteraard mag je hen wel verzoeken om de post te delen, zodat ook hun vrienden kans maken op een mooie prijs of korting. En gebeurt dat nog te weinig, dan kan je er altijd een advertentie van maken.

8. Maak werk van een Facebook advertentie of promoot belangrijke posts

Er zijn verschillende mogelijkheden om een advertentie op te stellen binnen Facebook, afhankelijk van de doelstelling die je wilt bereiken. Om meer likes te verkrijgen, kan het al volstaan om je pagina te gaan promoten in een straal van x km rond de locatie waar je bedrijf gevestigd is. Maar ook hier kan het promoten van een bericht en meerbepaald een wedstrijd of een interessante actie een extra stimulans betekenen voor je beoogde doelgroep om je pagina te volgen. Schrik je er een beetje voor terug om een publiek aan te trekken dat voornamelijk kickt op promoties, dan kan je natuurlijk altijd ook relevante en originele content promoten.

facebook advertentie

9. Plaats relevante en originele content die de tand des tijds doorstaat

Naast inspelen op de actualiteit is het ook belangrijk om populaire en tegelijk nuttige informatie uit jouw eigen branche te publiceren, al dan niet via je eigen blog. Het voordeel van deze relevante content is dat mensen hier steeds ook naar terugkeren op je blog of website. Meer nog, het kan er zelfs voor zorgen dat ze je posts hieromtrent opnieuw gaan delen, waardoor het bericht viraal gaat en het aantal volgers van je Facebook pagina alleen maar toeneemt.

10. Communiceer jouw Facebook pagina op alle mogelijke manieren

Wees de beste ambassadeur die je kan zijn van je eigen Facebook pagina en dat betekent dus meer concreet een verwijzing hiernaar opnemen in alle andere communicatietools. Dat begint al door deze pagina toe te voegen aan je persoonlijke Facebook profiel. Daarnaast is het ook aan te raden om een likebox toe te voegen aan je website en je blog. Ook de nieuwsbrief is een handig medium om over je Facebook pagina te vertellen, je zou zelfs een vind-ik-leuk-knop kunnen toevoegen aan de bedanktpagina nadat mensen zich aangemeld hebben voor de nieuwsbrief. Vergeet ook bijvoorbeeld geen Facebook icoontje toe te voegen aan je e-mailhandtekening.

11. Voorzie afbeeldingen van jouw eigen logo en huisstijl

Giet de afbeeldingen die je plaatst in een vast stramien door je eigen logo of kleur van jouw huisstijl toe te voegen. Het komt de herkenbaarheid alleen maar ten goede, zeker wanneer de afbeelding op Facebook gedeeld wordt door je volgers.

12. Plaats de juiste post op het juiste moment

Meten is weten. Via de Facebook statistieken kan je een goed idee vormen van wat er werkt naar betrokkenheid van je volgers toe en wat helemaal niet. Je komt zelfs te weten wanneer jouw volgers juist online zijn en wat dus het beste moment is om posts te gaan publiceren.