Link met Google Analytics
Google Tag Manager is in de eerste plaats een vernuftig verbindingsstuk tussen je website en Google Analytics.
Dat gaat namelijk als volgt:
- Google Tag Manager plaatst 1 ‘Container ID’ code op je website
- In die ‘Container’ in Google Tag Manager voer je verschillende tags in
- Google Analytics analyseert deze codes
Bekijken we het door jouw bril dan betekent dit het volgende:
- In Google Tag Manager stel je in wat je wil weten (over het verkeer op je website)
- In Google Analytics vind je de rapporten
Link met online ads
Maar er is meer. Google Tag Manager verbindt ook op de meest efficiënte manier je online advertenties met je website.
Heb je Google Tag Manager geïnstalleerd, dan kan je namelijk met enkele kliks de codes van je online campagne (Google Ads / Facebook Pixel) toevoegen op je site.
Het opvolgen van het effect van je online advertenties op je (potentiële) klanten was nog nooit zo eenvoudig.
Meten is weten
Waarom heb je deze tools nu precies nodig? Omdat je dan een schat van informatie krijgt!
Denk bijvoorbeeld aan:
- het aantal bezoekers op je site
- waar deze vandaan komen
- welke pagina’s ze het meest bezoeken
Maar ook:
- Worden je video’s bekeken?
- Downloaden jouw bezoekers bestanden?
- Hoe ver wordt er gescrold op de landingspagina?
- …
Deze laatste interacties heten in Google Analytics ‘gebeurtenissen’ en konden vroeger enkel gemeten worden als een ontwikkelaar de juiste codes in jouw site geïnjecteerd had. Google Tag Manager zorgt er nu voor dat je ook als leek deze gebeurtenissen kan instellen en analyseren.