Google Tag Manager is een online tool waarmee je codes toevoegt aan je website zodat je nadien kunt bekijken wat er zich afspeelt op je site.

Toevoegen van codes? Kinderspel!

Het grote voordeel van Tag Manager is dat de implementatie van codes efficiënter, sneller, overzichtelijker en eenvoudiger verloopt dan wanneer je de tool niet zou gebruiken:

  • Je moet de codes immers niet meer in de broncode van je site gaan plaatsen. Een omslachtige taak die je als leek niet zelf kon uitvoeren.
  • Je krijgt een veel beter overzicht van welke codes allemaal op je site staan. Overbodige coderingen haal je er vanaf nu dus meteen uit.
  • Bye-bye dure ontwikkelaar betekent ook dat je sneller kan beginnen te meten. Tijdrovend overleg en wachten tot de developer de codes heeft toegevoegd zijn voortaan verleden tijd.

Schakel die het online leven eenvoudiger maakt

Google Tag Manager

Link met Google Analytics

Google Tag Manager is in de eerste plaats een vernuftig verbindingsstuk tussen je website en Google Analytics.

Dat gaat namelijk als volgt:

  • Google Tag Manager plaatst 1 ‘Container ID’ code op je website
  • In die ‘Container’ in Google Tag Manager voer je verschillende tags in
  • Google Analytics analyseert deze codes

Bekijken we het door jouw bril dan betekent dit het volgende:

  • In Google Tag Manager stel je in wat je wil weten (over het verkeer op je website)
  • In Google Analytics vind je de rapporten

Link met online ads

Maar er is meer. Google Tag Manager verbindt ook op de meest efficiënte manier je online advertenties met je website.

Heb je Google Tag Manager geïnstalleerd, dan kan je namelijk met enkele kliks de codes van je online campagne (Google Ads / Facebook Pixel) toevoegen op je site.

Het opvolgen van het effect van je online advertenties op je (potentiële) klanten was nog nooit zo eenvoudig.

Meten is weten

Waarom heb je deze tools nu precies nodig? Omdat je dan een schat van informatie krijgt!

Denk bijvoorbeeld aan:

  • het aantal bezoekers op je site
  • waar deze vandaan komen
  • welke pagina’s ze het meest bezoeken

Maar ook:

  • Worden je video’s bekeken?
  • Downloaden jouw bezoekers bestanden?
  • Hoe ver wordt er gescrold op de landingspagina?

Deze laatste interacties heten in Google Analytics ‘gebeurtenissen’ en konden vroeger enkel gemeten worden als een ontwikkelaar de juiste codes in jouw site geïnjecteerd had. Google Tag Manager zorgt er nu voor dat je ook als leek deze gebeurtenissen kan instellen en analyseren.