Ben je wat vertrouwd met e-mail marketing? Dan is de kans groot dat je al van Mailchimp hebt gehoord. Inderdaad, dat online platform met als logo een Chimpansee waarmee je makkelijk & snel e-mails naar je klanten stuurt. Minder bekend, maar daarom niet minder goed, is MailerLite.

En de beker gaat naar …

Om te onderzoeken welke tool het beste is, hebben we de belangrijkste features van Mailchimp en MailerLite tegenover elkaar gezet. En eerlijk? Ze zijn erg aan elkaar gewaagd. Maar als we de totaalscores vergelijken, dan is er toch een winnaar:

MailerLite vs Mailchimp tabel

MailerLite scoort dus net iets beter. Punten pakken ze voornamelijk dankzij hun KIS-principe: Keep It Simple. Vandaar ook hun naam: Mailer ‘Lite’. Ze geloven in een een klantvriendelijke aanpak zonder complexe toestanden, maar wél mét gesofesticeerde features.

Een woordje uitleg bij onze punten

Gebruiksgemak

Beide platformen hebben een sterk design dat zichzelf uitwijst wanneer je een e-mailcampagne wil opzetten. Maar aangezien de functies bij MailerLite makkelijker terug te vinden zijn, krijgt MailerLite van ons een ster meer.

Ontwerp

Zowel bij MailerLite als Mailchimp kan je kiezen uit meer dan 50 templates. De designs zijn mooi, modern en eenvoudig te personaliseren. 

Abonnee-management

Hier blinkt MailerLite opnieuw uit dankzij haar simpliciteit: segmenteren binnen je abonnees doe je eenvoudig via een lijst variabelen. Mailchimp maakt het verwarrend doordat je contacten dient te groeperen via benamingen die erg op elkaar lijken: segmenten, tags en groepen. 

Wat bij MailerLite kan, maar niet bij Mailchimp: een automatisering toevoegen waardoor abonnees automatisch worden geschrapt van een bepaalde lijst wanneer ze bij een andere lijst worden gevoegd. 

Ten slotte betaal je bij MailerLite slechts 1 keer voor een contactpersoon ongeacht hoeveel keer deze op een bepaalde lijst voorkomt. Bij Mailchimp daarentegen wordt dezelfde contactpersoon op verschillende lijsten steeds opnieuw aangerekend. 

E-mail automatisatie

Je kent het wel: Je hebt producten toegevoegd aan je winkelwagentje, maar je surft nog snel naar de concurrentie om de prijzen te vergelijken. Je koopt uiteindelijk bij de concurrentie. Een dag later stoot je in je mailbox op een bericht van de eerst bezochte webshop: ‘Psst, de artikelen in je winkelwagen wachten op je’.

De webshop verstuurde dat bericht uiteraard niet manueel. Zo’n verlaten winkelwagen kan namelijk ingesteld worden als trigger voor het versturen van een automatische mail. 

Bij MailerLite is het aanbod van triggers beperkter dan bij Mailchimp, vooral dan wat de ecommerce-triggers betreft. Het instellen van zo’n automatisering verloopt daarentegen wel vlotter bij MailerLite. 

Bovendien heb je bij MailerLite altijd toegang tot deze feature, ongeacht je geabonneerd bent op een betalend of gratis plan. Bij Mailchimp kunnen alleen betalende abonnees automatiseringen instellen.

Inschrijvingsformulieren

Op beide platformen vind je meerdere types inschrijvingsformulieren: embedded, een pop-up-venster of een landingspagina. Bij MailerLite is tevens een inschrijvingsbutton mogelijk.

Het instellen van de formulieren is bij MailerLite een fluitje van een cent. De formulieren zijn in tegenstelling tot deze van Mailchimp ook allemaal mobile responsive. 

Testing

Zowel bij Mailchimp als bij MailerLite kan je testen hoe je e-mail er zal uitzien op pc en smartphone. 

Bij Mailchimp kan je wel uitgebreider testen. Zo kan je op voorhand controleren hoe je mail er zal uitzien bij verschillende geadresseerden (dit is wel niet geheel gratis) en of je links wel zullen werken. 

Tip: Bij MailerLite kan je wel makkelijk een testmail sturen naar jezelf om te checken of de links werken en je e-mail campagne er netjes uitziet op verschillende schermen. 

Rapportering

Beide tools houden statistieken bij:

  • Hoeveel keer werd de mail geopend?
  • Hoeveel lezers hebben op een bepaalde link in de mail geklikt?
  • Hoeveel abonnees hebben zich uitgeschreven?
  • Op welke apparaat werd de mail het meest gelezen?
  • ...

Er is ook een directe integratie mogelijk met Google Analytics.

Bij MailerLite is aankooptracking voor Shopify en Woocommerce mogelijk. Maar de tool genereert geen social media statistieken. Dat doet Mailchimp wel. 

Integraties

Zowel bij Mailchimp als MailerLite: mogelijk om 100den tools te integreren. 

Support

Heb je support nodig? Dan zal je zowel bij Mailchimp als bij Mailerlite goed geholpen worden door customer support, toch als je kiest voor een betalend abonnement. Heb je een gratis plan, dan is de support beperkt, zeker bij Mailchimp, waar je na 30 dagen ook geen mail support meer ontvangt. De chatfunctie is bij beide tools enkel toegankelijk als je betaalt.

Als je via Vector BROSS een account aanmaakt bij MailerLite kan je genieten van 1ste lijn support van onze digital marketeers.

Maak hier een account aan

Prijzen

Voor een vergelijkbaar plan betaal je minder bij MailerLite dan bij Mailchimp. Bovendien zijn de mails die je mag versturen in de betalende abonnementen ongelimiteerd, wat niet zo is bij MailChimp. 

Zoals hierboven al vermeld, betaal je bij MailChimp bovendien dubbel of zelfs nog meer als eenzelfde contact op meerdere lijsten voorkomt. 

MailerLite vs Mailchimp prijzen

MailerLite &  Mailchimp via Vector BROSS

Je hoeft echter niet te kiezen tussen MailerLite & Mailchimp, we ondersteunen beide platformen bij het opzetten van je e-mail campagnes.

We hebben wel een boontje voor MailerLite maar heb je een Mailchimp account, dan helpen we je graag verder.

We bekijken graag samen met jou je doelstellingen om dan een keuze te maken.