Marketing trends 2019: wat verandert er voor KMO's?

Marketing trends 2019: wat verandert er voor KMO's?
Profile picture for user Steven
Geschreven door Steven op 17 december 2018

Marketing trends 2019: wat verandert er voor KMO's?

Met de jaarovergang in het vooruitzicht is dit hét moment om vooruit te blikken op 2019. Welke marketing trends worden belangrijk en hoe speel je hier als KMO slim op in? Dit artikel zoomt in op 7 belangrijke marketing trends die je niet mag missen in 2019.

1. Pas op voor marketing moeheid

De grote aantallen van online en offline advertenties waar consumenten dagelijks mee geconfronteerd worden, leiden tot marketing moeheid. Veel mensen staan ook wantrouwig tegenover advertenties omdat ze bang zijn dat ze om de tuin geleid worden. Het is dan ook logisch dat reviews en testimonials van andere consumenten aan belang winnen: dit komt veel geloofwaardiger over. Als KMO kan je hier op inzetten door tevreden klanten aan te sporen om een review achter te laten op kanalen zoals Google of Facebook.

Een ander gevolg van marketing moeheid, is dat 30% van alle internetgebruikers vandaag gebruik maakt van zogenaamde ad blockers. Dat zijn extensies die ervoor zorgen dat alle advertenties op een bepaalde webpagina geblokkeerd worden. Maar als advertenties niet meer werken, hoe kan je je doelgroep dan wel bereiken online? Het antwoord is simpel: via content marketing.

marketing trends 2019
Ad blockers zorgen dat advertenties niet worden weergeven.

2. Creëer waarde & relevantie

Content marketing is al enkele jaren aan een opmars bezig. Het houdt in dat je content gaat creëeren die zo interessant en relevant is voor je doelgroep dat ze je niet kunnen negeren. In eerste instantie zet je je producten of diensten niet op de voorgrond, je wilt namelijk eerst het vertrouwen winnen. Je dringt dus niet aan zoals bij klassieke advertenties, maar probeert de consument subtieler in jouw richting te trekken.

Het spreekt voor zich dat deze vorm van marketing minder leidt tot moeheid omdat het niet aanvoelt als klassieke marketing. De consument heeft net het gevoel dat hij geholpen wordt.

Hoe kan jij als KMO starten met content marketing in 2019? Alles begint bij een duidelijke content kalender. Dit hulpmiddel stelt je in staat om je content zorgvuldig in te plannen zodat je genoeg tijd hebt om alles goed uit te werken. Daarnaast kan je op voorhand al eens nadenken hoe je wilt inspelen op belangrijke data zoals bijvoorbeeld Kerstmis, Valentijn of Black Friday.

marketing trends
Plan op voorhand je content zorgvuldig in.

3. Omnichannel wordt de norm

Multichannel en crosschannel kende je misschien al, maar heb je ook al gehoord van omnichannel? Een omnichannel strategie betekent dat je al je kanalen afstemt op elkaar zodat je de klant een uniforme merkbeleving kan bieden over al je kanalen heen. Zorg ervoor dat je klant makkelijk kan switchen tussen je verschillende online en offline kanalen. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Geef je klanten de mogelijkheid om hun product opzij te laten leggen in je winkel.

marketing trends
Bij een omnichannel strategie staat de klant centraal.

4. Chatbots nemen het over

Het groeiende belang van gepersonaliseerde, wederzijdse communicatie heeft gezorgd voor de groeiende populariteit van chatsystemen. Bij veel bedrijven kan je vandaag al contact opnemen met de klantendienst via chat. Het gemak en de snelheid waarmee dit gebeurt, geeft een goed gevoel aan de klant.

De consument verwacht vandaag steeds meer dat bedrijven continu beschikbaar zijn om te antwoorden op hun vragen. Als kleine KMO heb je hier misschien de middelen niet voor. Chatbots en artificiële intelligentie kunnen dan een oplossing bieden. De dag van vandaag kan je met de hulp van software makkelijk en snel een eigen chatbot bouwen die antwoord biedt op de meest gestelde vragen van jouw klanten. Zo kom je tegemoet aan de verwachtingen van je doelgroep. Zelf bespaar je tijd omdat je je kan focussen op belangrijke vragen terwijl je de veelgestelde vragen aan de chatbot overlaat.

marketing trends
Je kan chatbots inschakelen om op standaardvragen van je klanten te antwoorden.

5. Sociale media is niet meer weg te denken

Wereldwijd gezien gebruikt maar liefst 42% van de bevolking één of meerdere sociale media platformen. Sociale media blijft dus belangrijk in de marketingmix. Als je hier nog niet op inzet, wordt het hoog tijd om in actie te schieten.

Ben je toch al bezig met sociale media? Evalueer waar het beter kan. Zorg dat je aanwezig bent op zoveel mogelijk platformen die voor jou relevant zijn. Maakt jouw doelgroep gebruik van Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn? Zorg dat je je content verspreidt over alle kanalen die voor jouw merk interessant zijn.

marketing trends
Zorg dat je aanwezig bent op relevante sociale media kanalen.

6. Organisch scoren wordt moeilijker

Organisch scoren in de zoekmachines betekent dat je website hoog verschijnt in de zoekresultaten zonder dat je ervoor betaalt. Om dit te bereiken, schakelen mensen een zoekmachineoptimalisatie (SEO) strategie in. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te zorgen dat je belangrijkste zoekwoorden vaak terugkomen op je website en dat je website gebruiksvriendelijk is.

De komende jaren zal het steeds moeilijker worden om je website dankzij SEO technieken hoog te laten verschijnen in de zoekmachine. Google reserveert bijvoorbeeld steeds meer plaats voor betalende advertenties, ten koste van organische resultaten. Daarnaast wordt zoekintentie steeds belangrijker. Door artificiële intelligentie en machine learning in te schakelen, wilt Google beter leren begrijpen waar een klant echt naar op zoek is wanneer ze een bepaald zoekwoord ingeven.

Wil jij als KMO voorkomen dat je website steeds verder wegzakt in de zoekresultaten? Zorg voor zogenaamde 'cornerstone content'. Dat is een pagina die alle informatie bevat over het belangrijkste onderwerp, gerelateerd aan je belangrijkste zoekwoorden. Het grootste verschil met een gewone blog is dat een cornerstone pagina tussen 3 à 10 duizend woorden moet bevatten. Een opticien zou bijvoorbeeld een cornerstone pagina kunnen maken waar iemand alle informatie kan vinden met betrekking tot het vinden en kiezen van de juiste bril, met allerlei details over de werking van ogen, het kiezen van het juiste montuur, de verschillende opties in glazen, ...

marketing trends
Zorg voor uitgebreide pagina's met belangrijke info op, zogenaamde cornerstone pagina's.

7. Investeer in marketing automation

Marketing automation helpt je om bepaalde aspecten van je marketing te automatiseren zodat je meer tijd krijgt om te focussen op zaken die een persoonlijke aanpak vereisen. Welkomstmails of verjaardagsmails kan je bijvoorbeeld perfect automatiseren, maar je kan ook nog een stapje verdergaan.

Met behulp van marketing automation software zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kan je contacten geautomatiseerde mails met informatie over je producten sturen. Vervolgens kan je hun gedrag analyseren: openen ze de mails, klikken ze, welke zaken bekijken ze op je website? Op basis hiervan kan je vervolgens je communicatie verder aanpassen en personaliseren.

marketing trends
Marketing automation helpt je om bepaalde marketingacties te automatiseren.

Ben jij er klaar voor?

Is jouw KMO klaar om in 2019 aan de slag te gaan met deze marketing trends? Zorg dat je op voorhand goed nadenkt welke objectieven belangrijk zijn voor jouw zaak in het komende jaar en leg voor jezelf vast hoe je dit wilt bereiken.