UTM tags: jouw digitale campagnes altijd meetbaar

UTM tags: jouw digitale campagnes altijd meetbaar
Profile picture for user Steven
Geschreven door Steven op 29 oktober 2019

UTM tags: jouw digitale campagnes altijd meetbaar

Google Analytics laat toe om aangepaste campagnes in te stellen. Zo kan je precies achterhalen via welke campagne je bezoekers op je website zijn terecht gekomen. Benieuwd hoe je zo’n aangepaste campagne met UTM tags instelt? Je ontdekt het in deze blog!

Een aangepaste campagne instellen met UTM tags

Zou jij het ook handig vinden om perfect te weten via welke campagne een bezoeker op jouw website terecht kwam? Wel, dan heb ik goed nieuws voor je! Dankzij het gebruik van UTM tags kan je dit perfect instellen.

Klinkt ingewikkeld? Dat is het helemaal niet. Er bestaat immers een handige tool die bijna al het werk voor jou doet. In wat volgt, leg ik je stap voor stap uit wat je precies moet doen.

Stap 1: Open Campaign URL Builder

Je vindt de tool via deze link: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/.

Stap 2: Vul de nodige informatie in

  • Bij website URL vul je de link van je bestemmingspagina in.
  • Bij campaign source vul je de bron van het verkeer in, zodat je weet waar de bezoeker vandaan komt.
  • Bij campaign name kan je je campagne een naam geven, zodat je achteraf de specifieke campagne nog kan herkennen.

Voorbeeld: Voor Vector BROSS willen we onze blog in de kijker zetten op Facebook

  • Bij website URL vullen we de link van onze blog in
  • Bij campaign source vullen we ‘facebook’ in
  • Bij campaign name vullen we ‘nieuweblog’ in
UTM tags

Stap 3: Kopieer de link

Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is de link kopiëren die je onderaan ziet. Dit doe je door te klikken op ‘Copy URL’. Nu ben je klaar om de link te plaatsen waar je wil.

UTM tags

Stap 4: Herhaal

Maak nu voor elke campagne en voor elk kanaal een bijpassende link aan. Vervang dan al je links door de links met de juiste UTM parameters.

Stap 5: Analyseer in Google Analytics

Om de resultaten te analyseren, ga je in Google Analytics naar Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Daar kan je filteren op campagne, bron, medium en overige parameters.

In het onderstaande voorbeeld kan je zien dat de campagne ‘Data Share Promo’ 261 bezoekers heeft opgeleverd. Als je op de titel van de campagne klikt, kan je zien via welke bron of welk medium deze bezoekers kwamen.

UTM tags analytics