Kerk & Leven

Kerk & Leven zet in op digitaal voor meer dan 200.000 abonnees

Eind vorig jaar lanceerden we de nieuwe website van Kerk & Leven. Hoofdredacteur Luk Vanmaercke blikt tevreden terug op dit boeiende project en de fijne samenwerking.


Gevestigde waarde

Kerk & Leven is een katholiek weekblad van de Vlaamse Kerkgemeenschap met meer dan 200.000 actieve abonnees. Het blad informeert haar lezers wekelijks over de parochie, wereldkerk en samenleving.

Van papier naar digitaal

Naast het papieren weekblad wilde Kerk & Leven ook een online ervaring aanbieden aan haar abonnees. Ze kwamen naar Vector BROSS met de vraag om een website te ontwikkelen waarop alle artikels beschikbaar zouden zijn.

Daarnaast was er ook nood aan een archief en een zoekfunctie om oudere artikels te vinden. Om het onderscheid te maken tussen betalende abonnees en nieuwsgierige surfers, was ook een paywall onmisbaar. Op die manier worden bepaalde artikels afgeschermd zodat enkel abonnees ze kunnen lezen. 

Tot slot was er een online betalingssysteem nodig voor de verkoop van nieuwe abonnementen.

De grootste uitdaging was het vinden van een manier om de artikels zo snel en efficiënt mogelijk online te kunnen publiceren. Aangezien er elke week een nieuwe editie van Kerk & Leven uitkomt, zochten ze een manier om bij de overzetting van offline naar online zoveel mogelijk tijd te sparen.

Intuïtief en eenvoudig

Ons team bouwde een handige oplossing waarmee de opgemaakte artikelen vanuit InDesign rechtstreeks via een XML-bestand geïmporteerd kunnen worden in Drupal, inclusief opmaak en foto's. Voor de online versies van de artikelen hoeft dus in principe geen extra opmaaktijd voorzien te worden, wat een grote tijdswinst oplevert.

Na de lancering liep ook de positieve feedback over het nieuwe design binnen. "De website werkt goed en is zeer intuïtief en eenvoudig in gebruik, niet enkel voor de gebruiker maar ook voor de beheerder. Het design is sober, maar voelt prettig aan.".

Een 20-tal mensen maakten meteen gebruik van de nieuwe website om zich te abonneren, zonder dat er actief reclame gemaakt was. Het bleek dus meteen een succes. "Ook het archief werkt trouwens heel goed. Daar was ik bang voor aangezien onze artikels teruggaan tot 2006. Maar het werkt zeer vlot: je vindt gemakkelijk en snel wat je zoekt.".

Elke week verschijnen er een 40-tal artikels. Als we die allemaal manueel online moeten zetten, dan zou iemand daar bijna fulltime aan moet werken. Dankzij het nieuwe systeem sparen we ongelofelijk veel tijd uit.
Luk Vanmaercke

De nieuwe website brengt ook heel wat nieuwe voordelen met zich mee, zowel voor het publiek als voor Kerk & Leven zelf. Voor lezers die al een abonnement hebben, is het een leuk extraatje. Online kunnen ze meer artikels lezen, aangezien ze op de website ook alle regionale artikels kunnen terugvinden. Het archief is natuurlijk een groot pluspunt voor mensen die oude artikels willen terugvinden. De artikels kunnen daarnaast makkelijk gedeeld worden met vrienden en familie. Geregistreerde abonnees die graag hun mening kwijt willen, krijgen hiervoor ten slotte een platform in het reactiegedeelte onder elk artikel.

De redactie van Kerk & Leven is blij dat ze hun sociale media strategie nu naar een hoger niveau kunnen tillen. "We waren in het verleden al actief op Facebook en Twitter, maar we hadden niet genoeg content om te delen. Vanaf nu kunnen we onze artikels promoten en meer in interactie treden met onze lezers.".

Let's talk

Kom eens praten met Steven over je online aanpak en ontdek hoe jij digitaal kan scoren.