Xnapda

Xnapda biedt vernieuwend onderwijs voor lagere scholen

Xnapda is een innovatief platform boordevol educatieve filmpjes voor kinderen uit het basisonderwijs.
Een leuk project om onze schouders onder te zetten en de kracht van Drupal 8 te tonen.


Zo wordt leren écht leuk

Xnapda is een vernieuwend educatief videoplatform voor leerlingen uit de lagere school. Dankzij de filmpjes leren kinderen bij op een leuke, stressloze manier. Door spelenderwijs om te gaan met de leerstof worden de eindtermen veel vlotter bereikt. 

Stijn Van de Velde is de drijvende kracht achter het platform. Als leerkracht merkte hij dat er steeds meer behoefte is aan gepersonaliseerd onderwijs. Hij ging een jaar regie en videomontage studeren en ging achteraf aan de slag als eindredacteur en programmamaker, onder andere bij VTMKzoom. Met deze technische bagage en zijn achtergrond als leraar was hij de geknipte persoon om Xnapda op te starten.

“Ik snap da, roepen kinderen uit als ze het door hebben.
Dankzij de filmpjes krijgen ze meer plezier in het leren.”

De meerwaarde van Drupal 8

“Xnapda was één van de eerste projecten die we in Drupal 8 ontwikkeld hebben. We merkten meteen dat het een goede keuze was. Je kan veel meer zaken aanpassen, terwijl Drupal 7 veel afgelijnder was.”

Stijn had een ontwikkelaar nodig voor een platform waarop hij zijn filmpjes kon delen en kwam zo terecht bij Vector BROSS. Binnen het platform was ook gebruikersbeheer nodig om de filmpjes af te schermen voor mensen die geen abonnement hebben. Drupal 8 bleek de perfecte match voor dit project te zijn.

Drupal 8 is veel flexibeler dan Drupal 7, wat ons in staat stelde om meer op maat van de klant te werken. Geen overbodige luxe gezien de specifieke noden van dit project.

Krachtige e-commerce op maat

Om abonnementen te verkopen op de website was er een krachtige e-commerce module nodig. We baseerden ons op de Drupal Commerce module, maar merkten al snel dat we te maken hadden met een uitzonderlijke situatie. Er worden immers geen producten verkocht, maar wel abonnementen.

Voor elk abonnement moeten er bovendien één of meerdere nieuwe gebruikers aangemaakt worden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een cadeaubon te kopen of in te ruilen. Om te voldoen aan de noden van het project en om het proces volledig te automatiseren schreven onze webdesigners aanvullende code. Zo konden we een krachtige e-commerce module ontwikkelen op maat van de klant.

Uitgebreid rollensysteem

Een andere grote uitdaging van dit project was ervoor te zorgen dat enkel abonnees toegang hebben tot de betalende filmpjes. Ook hier blinkt Drupal uit dankzij het uitgebreide rollensysteem. Dit systeem laat je toe om aan elke gebruiker van een website een rol toe te kennen. De beheerders van de website krijgen bijvoorbeeld volledige toegang om alle aspecten van de website aan te passen. Voor Xnapda werd de rol ‘abonnee’ gedefinieerd, een rol die geen bewerkingsrechten heeft maar wel toegang krijgt tot de filmpjes.

De rol ‘abonnee’ wordt enkel toegekend aan mensen die zich geregistreerd hebben. Zolang je niet ingelogd bent, surf je als anonieme gebruiker op de Xnapda-website. Als je dan op een pagina met een filmpje terecht komt, krijg je enkel een korte teaser te zien, vergezeld door de mogelijkheid om je te abonneren of in te loggen.

Een sterk videoplatform

Aangezien het om zeer veel video’s ging, was het al snel duidelijk dat het te ingewikkeld zou worden om het materiaal zelf te hosten. Daarom werd er bewust gekozen voor Vimeo als video host. Deze service biedt je de mogelijkheid om af te bakenen op welke URL’s je filmpjes afgespeeld kunnen worden. Op die manier kan je je betalende content afschermen.

Een bijkomend voordeel van Drupal is het systeem van taxonomieën. Een taxonomie is een verzameling van tags die toegekend kunnen worden aan bepaalde inhoud. In dit geval gaat het om categorieën (zoals bijvoorbeeld ‘Wiskunde’ of ‘Spelling’) die toegewezen worden aan de filmpjes. Dit stelt ons in staat om op automatische wijze overzichtspagina’s te genereren van alle filmpjes van een bepaald vak.

Speels & creatief

Toen Xnapda naar ons kwam, hadden ze al een huisstijl uitgewerkt. De perfecte basis voor onze webdesigners om op verder te werken. Het design van de website werd heel speels en creatief, doorweven met schoolse elementen

“Als webdesigner is het leuk om je creativiteit kwijt te kunnen in een project. Het speelse thema van Xnapda was daar ideaal voor. Dat maakt het project zo memorabel.”

1 maand & 200 abonnees later…

Een maand na de lancering schreven al meer dan 200 abonnees zich in op xnapda.be. Onder hen ook 21 scholen. Reeds vanaf de start was er veel interesse voor dit project. Als team zijn we daarom extra fier dat we dit hebben kunnen afleveren. “Het was een uitdagend project waarbij we vaak moesten brainstormen en nadenken hoe we het technisch zouden aanpakken, maar dat heeft ons niet tegengehouden, integendeel.”

Vanaf de eerste kennismaking tot de realisatie van het project hing er steeds een warme en open sfeer bij het team van Vector BROSS. Het was een vlotte samenwerking: alles was duidelijk, er werd goede en oprechte raad gegeven, er was ruimte om te brainstormen en altijd klantvriendelijk. Ze hebben geluisterd, zich goed ingeleefd en mijn ideeën op een sublieme wijze tot leven gebracht. Het is een heel goed werkende, gebruiksvriendelijke, knappe website geworden. Nog beter dan ik zelf voor ogen had. Ongelooflijk wat zij op korte tijd kunnen bereiken. Bedankt voor al het harde werk, Vector BROSS!
Stijn Van de Velde, oprichter van Xnapda

Let's talk

Kom eens praten over je online aanpak en ontdek hoe jij digitaal kan scoren.