5 redenen om nu voor Google analytics 4 te gaan!

Google analytics 4
Profile picture for user Steven
Geschreven door Steven op 15 december 2020

5 redenen om nu voor Google analytics 4 te gaan!

GA4? Helemaal te begrijpen als je van deze term nog nooit gehoord hebt. Het is ook allemaal nog heel erg nieuw. GA4 staat voor Google Analytics 4, de meest recente update van Google Analytics, de dienst van Google waarmee je jouw site binnenstebuiten keert.

GA4 vs GA Universal

De vorige versie van Google Analytics heet Google Analytics Universal. Met deze editie kan je al heel gedetailleerd je site onderzoeken. Je kan o.a. nagaan hoe vaak je site bezocht wordt, door wie, welke pagina’s het populairst zijn, …

De nieuwe versie van Google Analytics, GA4, staat nog in haar kinderschoenen. Maar pas op: op termijn zal ze GA universal volledig omver blazen.

Waarom overstappen?

Overstappen is misschien niet het beste woord, want op korte termijn ga je nog altijd de ‘verouderde’ universal-versie nodig hebben om je site (of app) te analyseren. GA4 is immers nog niet zo ver uitgewerkt zodat de dienst al op zichzelf kan staan.

Toch biedt GA4 nu al heel wat voordelen ten opzichte van GA universal:

  1. Je krijgt een veel beter zicht op hoe jouw klanten reizen, de zogenaamde user journey. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om te voorkomen dat je advertentie-uitgaven verspilt. GA4 bevat namelijk de tools waarmee je kan zorgen dat een klant die jouw product gekocht heeft via jouw mobiele app een week nadien geen reclame krijgt op zijn desktop (cross-device tracking) over dat betreffende product.
  2. De analyse tools zijn meer gericht op user engagement, waardevolle bezoeken en interacties. Zo vermijd je dat je tijd verspilt aan nietszeggende metingen.
  3. Met GA4 kan je acties van klanten laten voorspellen.
  4. GA4 biedt een flexibeler antwoord op de verschillende privacy-wetgevingen die bovendien constant in verandering zijn.
  5. Je kan krachtigere klantengroepen creëren voor advertentiecampagnes.

Heeft GA4 dan geen nadelen?

Jawel, het is namelijk best een tijdrovend werkje om de upgrade uit te voeren. Dat komt omdat GA4 niet in de plaats komt van GA universal, maar voorlopig als een extra property dient te worden aangemaakt. Hierdoor is het een technische aangelegenheid die je het best overlaat aan experten.

Google Tag Manager maakt overstap eenvoudiger

Maak je reeds gebruik van Google Tag Manager om je site te analyseren? Dan is de installatie van GA4 minder gecompliceerd dan wanneer dit nog via de broncode verloopt.

Deze handige tool van Google is immers recentelijk vernieuwd en bezit nu een nieuwe tag, de GA4 Configuration tag. Deze tag dien je op elke pagina van je site te activeren waarvoor je gegevens wil verzamelen. Eens dit gebeurd is, start de inzameling van data voor je GA4-property.

Wij helpen jou!

Klanten met een Google Tag Manager account & onderhoudscontract bij Vector BROSS werden reeds op de hoogte gebracht en voor hen voeren we de upgrade kosteloos uit.

Nog geen Google Tag Manager geïnstalleerd binnen je website? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag met de upgrade.

Wees er op tijd bij

Hoe sneller je met GA4 begint, des te meer data je voorhanden hebt wanneer de ‘oude’ universal-versie uitgefaseerd is. Zo kom je niet voor de onaangename verrassing te staan dat je tijdelijk geen zicht hebt op wat er allemaal op je site gebeurt.