Instagram marketing: 9 eenvoudige tips om te scoren

Instagram marketing: 9 eenvoudige tips om te scoren
Profile picture for user Danielle
Geschreven door Danielle op 16 augustus 2017

Instagram marketing: 9 eenvoudige tips om te scoren

De populariteit van Instagram is de laatste jaren sterk toegenomen, vooral bij jongeren. In 2016 pakte het sociale netwerk uit met tal van nieuwe functies. Benieuwd hoe je je eigen Instagram marketing op punt kan zetten? Ontdek hieronder 9 eenvoudige tips om van jouw Instagram-account een succes te maken.

1. Maak een (herkenbaar) account aan

Niet minder dan 80% van alle gebruikers volgt minstens één bedrijf of merk op Instagram. Hoog tijd dus om ook voor jouw zaak een pagina aan te maken! Om een bedrijfsaccount te maken op Instagram, heb je eerst een persoonlijk Instagram-profiel nodig. Het aanmaken van een Instagram-profiel verloopt eenvoudig en snel. Het enige wat je hoeft te doen, is de Instagram-app downloaden, de app openen en de instructies volgen.

Tip: als gebruikersnaam kies je best voor de naam van je zaak, zodat je klanten je snel kunnen terugvinden.

2. Zet je persoonlijke Instagram om in een bedrijfsprofiel

Een bedrijfsprofiel biedt allerlei voordelen tegenover een gewoon profiel. Zo zal je in staat zijn om een contactknop toe te voegen aan je pagina zodat mensen je eenvoudig en snel kunnen contacteren. Daarnaast krijg je inzicht in statistieken over je berichten en je volgers. Ten slotte biedt een bedrijfsprofiel ook extra advertentiemogelijkheden.

Zo zet je je profiel om in een bedrijfsprofiel:

  1. Ga naar je profielpagina
  2. Druk op het tandwiel-icoontje
  3. Ga naar het blokje ‘Account’ en klik op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  4. Klik op ‘Aanmelden met Facebook’
  5. Koppel de Facebook-pagina van je zaak
  6. Controleer je contactgegevens en pas aan waar nodig
  7. Klik op ‘Klaar’

Niet duidelijk? Op deze pagina staat alles in detail uitgelegd.

3. Geef je Instagram een professionele uitstraling

Het eerste wat bezoekers zien als ze je pagina bezoeken, is je profielfoto en je biografie. Besteed daarom voldoende aandacht aan deze twee elementen. Wat je profielfoto betreft, kies je best voor het logo van je zaak. Dit bevordert wederom je herkenbaarheid op het sociale netwerk.

Bij het opstellen van je biografie is het belangrijk dat bezoekers in één oogopslag kunnen achterhalen waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Wees gerust een beetje speels, op sociale media mag het immers allemaal wat losser. Om extra aandacht te vestigen op bepaalde delen van je biografie, kan je ook emoticons gebruiken.

4. Post regelmatig aantrekkelijke content

Nadat je je bedrijfsprofiel aangemaakt hebt, is het tijd voor het echte werk! Bij Instagram draait het allemaal om visuele content. Zorg voor unieke, kleurrijke, opvallende posts. Je kan zelfgemaakte foto’s en filmpjes delen, maar je kan het ook creatiever aanpakken. Deel bijvoorbeeld een leuke quote of een grappige afbeelding, dit levert gegarandeerd reacties op.

Daarnaast is het zeker ook de moeite waard om Boomerang en Layout eens uit te proberen. Dat zijn twee creatieve tools die door Instagram ontwikkeld werden. Boomerang is een zeer populaire app om momenten vast te leggen in mini-video’s die oneindig afgespeeld worden. Met Layout kan je je favoriete foto’s verzamelen in leuke collages.

Er bestaan ten slotte ook tools die je helpen om mooie visuals te maken voor op je sociale media. Canva is een prachtig voorbeeld waarmee je heel eenvoudig je eigen designs kan maken. Je hebt de keuze uit verschillende gratis templates die je kan aanpassen met je eigen tekst en afbeeldingen. Zeker het proberen waard!

Probeer minimaal één keer per week een nieuwe post te plaatsen, maar voel je vrij om dit vaker te doen. Wil je het echt gestructureerd aanpakken? Maak dan op voorhand al een planning op. Je kan bijvoorbeeld per maand plannen welke topics aan bod moeten komen en op welke momenten je die berichten zal plaatsen. Hou er rekening mee dat de meeste mensen hun Instagram-feed ‘s morgens voor het werk, ‘s middags tijdens hun pauze of ‘s avonds na het werk bekijken.

5. Gebruik hashtags, maar vermijd links!

Instagram staat bekend om zijn hashtags. Een hashtag wordt altijd voorafgegaan door een ‘#’ en beschrijft wat er in de bijbehorende post te zien valt. Als je een foto van een nieuwe zonnebril van Ray-Ban wilt posten, kan je er bijvoorbeeld de hashtags #rayban en #zonnebril bijzetten. Als mensen dan op Instagram zoeken op de hashtag #zonnebril, is de kans groot dat ze bij jouw post terecht komen. Let wel op: hoe meer een bepaalde hashtag gebruikt wordt, hoe sneller je post verdwijnt in de grote massa.

De meeste mensen zetten hun hashtags in de beschrijving van hun post, maar dit ziet er al snel heel slordig uit. Plaats daarom je hashtags liever pas achteraf, als een reactie op je bericht. Op deze manier werken de hashtags even goed, maar het geheel ziet er veel netter uit.

Hyperlinks kan je op Instagram beter vermijden, ze werken immers niet. Als je een link bij een bericht zou plaatsen, dan wordt die wel gepubliceerd, maar je volgers kunnen er niet op klikken. Wil je toch graag een link delen met je volgers? Gebruik dan de link in je biografie, daar kunnen je volgers namelijk wel op klikken. Die link kan je gemakkelijk aanpassen door naar je profielpagina te gaan en te klikken op ‘Profiel bewerken’.

6. Experimenteer met Instagram Stories

Stories of Verhalen zijn foto’s of films die 24 uur lang op je profiel weergeven worden en daarna automatisch verdwijnen. Dit maakt Stories ideaal voor korte, minder belangrijke boodschappen, om tijdelijke acties in de kijker te zetten of om je volgers een blik achter de schermen te geven.

Een story aanmaken doe je door in de Instagram-app op het camera-icoontje linksboven te klikken. Er zijn verschillende mogelijkheden om een story te maken. Je kan een foto, een video, een boomerang, een terugspeelvideo of een live-video delen. (Tip: Je kan aan je story ook foto’s of filmpjes toevoegen die je in de afgelopen 24 uur gemaakt hebt. Open het story-venster en swipe met je vinger van onder naar boven over je scherm.)

Je hebt ook de mogelijkheid om stickers, tekst, filters en tekeningen toe te voegen. Hoe je dat allemaal doet? Dat tonen we je hierna:

Een sticker toevoegen aan je story

Om een sticker toe te voegen, klik je op het smiley-icoon rechtsbovenaan. Je kan verschillende stickers toevoegen, waaronder de locatie en de temperatuur, maar ook tekeningen en emoji's. Hieronder zie je hoe we de locatie 'De Hoorn' toevoegden aan onze story.

instagram story sticker

Tekenen op je story

Je kan ook een tekening maken. Hiervoor klik je op het pen-icoon rechtsbovenaan. Je kan kiezen uit verschillende soorten pennen (dunne pen, markeerstift en fluo-pen) en een gom. Onderaan kan je ook de kleur van de pen veranderen.

instagram story tekening

Tekst toevoegen aan je story

Ten slotte kan je ook tekst toevoegen aan je story. Daarvoor druk je op 'Aa' rechtsbovenaan. Vervolgens typ je een tekstje. Ook hier kan je onderaan de kleur van de tekst aanpassen. Als je klaar bent met typen, kan je de tekst groter of kleiner maken en slepen naar de gewenste plek.

instagram story tekst

Een filter toevoegen aan je story

Je foto's en filmpjes zien er vaak beter uit met een filter. Door met je vinger van rechts naar links te swipen over je scherm, kan je kiezen uit 6 verschillende filters. Probeer telkens als je een story plaatst dezelfde filter te kiezen, zo creëer je een uniforme, herkenbare stijl.

instagram story filter

Als je klaar bent klik je op ‘Je verslag’ en dan wordt de story automatisch aan je profiel toegevoegd.

7. Trek nieuwe volgers aan

Een Instagram-profiel zou natuurlijk geen nut hebben als je geen volgers zou hebben. Er zijn verschillende manieren om volgers op Instagram aan te trekken. Een eerste manier is om je bestaande klanten te laten weten dat je een pagina hebt op Instagram en hen aan te sporen om je daar te volgen. Voeg bijvoorbeeld een Instagram-icoon toe aan je website en je nieuwsbrief met een link naar je pagina. Ook in je winkel kan je reclame maken voor je Instagram-pagina.

Leg zeker ook de link tussen je Facebook-pagina en je Instagram-pagina. Je kan bijvoorbeeld je Facebook-vrienden rechtstreeks uitnodigen om je Instagram-pagina te volgen. Dit doe je door bij de instellingen van je Instagram-profiel bovenaan onder ‘Uitnodigen’ te klikken op ‘Facebook-vrienden’. Je kan er ook voor kiezen om je Instagram-posts te delen op Facebook, zo zien je volgers ook dat je op Instagram aanwezig bent. Een post delen op Facebook is niet zo moeilijk: ga naar de Instagram-post die je wil delen, klik op ‘...’ rechtsboven en kies ‘Delen’.

Een laatste mogelijkheid is om een wedstrijd te organiseren op Instagram. Je kan bijvoorbeeld een giveaway overwegen, waarbij deelnemers een bril kunnen winnen als ze je volgen op Instagram. Deze strategie kost uiteraard meer energie en middelen, maar kan op korte tijd zorgen voor een grote boost in je aantal volgers en kan dus toch de moeite waard zijn om eens uit te proberen.

8. Promoot je zaak met slimme advertenties

Elke post die je op Instagram plaatst, kan je daarna ook verder verspreiden als advertentie. Op die manier wordt je post ook getoond aan mensen die je pagina nog niet volgen. Je kan zo’n advertentie gebruiken om meer verkeer naar je website te lokken of om bijvoorbeeld specifiek mensen die in de buurt van je winkel wonen te bereiken.

Vanuit de Instagram-app kan je op een snelle en eenvoudige manier een advertentie lanceren. Ga naar je profielpagina en klik op ‘Promoten’. Kies de post die je wilt promoten, kies je doelstelling, definieer je doelgroep en je budget. Je kan ook een actieknop instellen, dit is een knop die bij je advertentie vertoond zal worden en waar mensen op klikken.

Je hebt de keuze uit 6 knoppen. Kies altijd de knop die het beste past bij de situatie:

  • Meer informatie
  • Meer bekijken
  • Shoppen
  • Nu boeken
  • Registreren
  • Contact met ons opnemen

9. Analyseer je resultaten

Om je marketingstrategie te evalueren en bij te sturen, is het belangrijk om de resultaten nauwkeurig in de gaten te houden. Ga naar je profielpagina en klik rechtsboven op het grafiek-icoontje om de statistieken van je pagina weer te geven. Je vindt er informatie over je volgers, je pagina, je posts, je verhalen en je advertenties. Door deze informatie op te volgen, krijg je een beter inzicht in wat wel/niet goed werkt. Hou goed in de gaten welke soort content goed scoort bij je doelpubliek en pas je strategie aan indien nodig.