5 redenen om nu voor Google analytics 4 te gaan!

De vorige versie van Google Analytics heet Google Analytics Universal. Met deze editie kan je al heel gedetailleerd je site onderzoeken. Je kan o.a. nagaan hoe vaak je site bezocht wordt, door wie, welke pagina’s het populairst zijn, …
De nieuwe versie van Google Analytics, GA4, staat nog in haar kinderschoenen. Maar pas op: op termijn zal ze GA universal volledig omver blazen.
Overstappen is misschien niet het beste woord, want op korte termijn ga je nog altijd de ‘verouderde’ universal-versie nodig hebben om je site (of app) te analyseren. GA4 is immers nog niet zo ver uitgewerkt zodat de dienst al op zichzelf kan staan.
Jawel, het is namelijk best een tijdrovend werkje om de upgrade uit te voeren. Dat komt omdat GA4 niet in de plaats komt van GA universal, maar voorlopig als een extra property dient te worden aangemaakt. Hierdoor is het een technische aangelegenheid die je het best overlaat aan experten.
Maak je reeds gebruik van Google Tag Manager om je site te analyseren? Dan is de installatie van GA4 minder gecompliceerd dan wanneer dit nog via de broncode verloopt.
Deze handige tool van Google is immers recentelijk vernieuwd en bezit nu een nieuwe tag, de GA4 Configuration tag. Deze tag dien je op elke pagina van je site te activeren waarvoor je gegevens wil verzamelen. Eens dit gebeurd is, start de inzameling van data voor je GA4-property.
Klanten met een Google Tag Manager account & onderhoudscontract bij Vector BROSS werden reeds op de hoogte gebracht en voor hen voeren we de upgrade kosteloos uit.
Nog geen Google Tag Manager geïnstalleerd binnen je website? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag met de upgrade.
Hoe sneller je met GA4 begint, des te meer data je voorhanden hebt wanneer de ‘oude’ universal-versie uitgefaseerd is. Zo kom je niet voor de onaangename verrassing te staan dat je tijdelijk geen zicht hebt op wat er allemaal op je site gebeurt.