Blijft het verkeer naar je website en het aantal leads uit? En wil je daar snel verandering in brengen en online scoren? Dan is SEA en meerbepaald Google Ads een advertentiestrategie die niet mag ontbreken in jouw digitale marketing. Kom hier alles te weten over Google Ads en waarom het inschakelen van een expert een slimme zet is.
Wat is Google Ads?
Google Ads, of Adwords zoals het vroeger genoemd werd, is een online advertentieplatform dat beheerd wordt door Google. Adverteer je online via deze weg, dan kunnen je ads bijvoorbeeld weergegeven worden tussen de zoekresultaten in 's wereld bekendste zoekmachine. Maar even goed kan je ervoor kiezen om te adverteren op miljoenen websites op het wereldwijde web. En dat niet alleen op de websites die eigendom zijn van Google zoals YouTube en Gmail.
Google Ads wordt algemeen beschouwd als één van de meest effectieve manieren om de online aanwezigheid van je zaak te vergroten. Maar het gaat veel verder dan enkel en alleen merkbekendheid en gericht verkeer naar je website leiden. Want zeker met tekstadvertenties (Google Search) slaag je erin om de verkoop een fikse boost te geven of het aantal leads voor je dienst drastisch de hoogte in te jagen.
Eén en ander heeft te maken met het feit dat deze tekstadvertenties in vele gevallen boven de organische zoekresultaten weergegeven worden, maar daarover hieronder meer. Tot slot geven we graag nog mee dat Google Ads een typisch voorbeeld is van SEA ofwel Search Engine Advertising. Met name direct adverteren op Google of aanverwante zoekmachines.
Waarom adverteren via Google Ads?
Met SEA en Google Ads ben je meer gefocust op de korte termijn en betaal je voor kliks naar je website. Toch vinden we deze advertentiestrategie voor quasi iedere KMO een must en onder meer om volgende redenen:
- Topposities in Google: de eerste vier posities in de Google zoekresultaten zijn sowieso weggelegd voor ads
- Groot bereik: aangezien Google één van de grootste zoekmachines ter wereld is, kan je via Google Ads een groot publiek bereiken
- Gerichte doelgroep: je kan je doelgroep heel specifiek targeten op basis van locatie, demografie, zoektermen en interesses
- Flexibele budgetten: als adverteerder heb je volledige controle over het (dag)budget dat je aan Google Ads besteedt
- Betaalbaarheid: je betaalt enkel als er iemand op je gesponsorde ad klikt, waardoor het een kosteneffectieve manier van adverteren is
- Meetbare resultaten: de resultaten van de campagnes perfect meetbaar naar prestaties en opvolging toe
Google Ads campagnetypes
Alvorens met Google Ads aan de slag te gaan, dien je eerst een campagnetype te kiezen dat afhangt van uw concrete marketingdoelstellingen. Aangezien het bij SEA meestal draait om meer leads of verkopen, is Google Zoeken een must in je advertentiestrategie. Maar ook display-campagnes, video en shopping ads behoren tot de mogelijkheden.
- Zoeken: bereik potentiële klanten die gericht zoeken naar producten of diensten via tekstadvertenties in de Google zoekresultaten
- Display: verhoog je merkbekendheid door een relevante doelgroep te bereiken met beeldadvertenties op miljoenen websites
- Shopping: breng je producten rechtstreeks onder de aandacht van potentiële kopers in de zoekresultaten
- Video: gebruik je videocontent om te adverteren op YouTube en andere websites
Waarom een expert inschakelen voor SEA?
Tegenwoordig kan iedereen online adverteren. Dat zie je vaak terug op Facebook waar bedrijven een bericht boosten voor een paar euro per dag. Maar ook Google Ads kan je in theorie heel snel opstarten via een slimme campagne. In dit geval geef je de controle uit handen en laat je de AI van Google zijn werk doen om van jouw campagnes een succes te maken.
Het spreekt voor zich dat wij voorstander zijn om de controle over de opgezette advertentiecampagnes in eigen hand te houden via de expertmodus. Om de simpele reden dat je op deze manier de beste resultaten realiseert. Lees gerust ook de blog die we hierover geschreven hebben!
Ben je overtuigd van de meerwaarde van Google Ads?
Contacteer ons voor meer info of een eerste gesprek!