Heb je net op onze advertentie geklikt in Google? Of zag je een gesponsorde ad passeren op Facebook of Instagram? Mooi zo! Het bewijst dat online adverteren werkt. Maar waarom zou je daarvoor een expert moeten inschakelen en je Facebook of Google Ads uitbesteden? Het antwoord lees je hier!

 

  • Omdat adverteren in de Google expertmodus (veel) betere resultaten oplevert
  • Omdat een goede advertentiestrategie key is
  • Omdat het belang van retargeting niet te onderschatten valt
  • Omdat een overzichtelijke bestemmingspagina tot meer conversies leidt

 

In principe kan iedereen online adverteren. En dat is maar logisch ook, want voor bedrijven als Facebook en Google zijn hun advertentiediensten big business. Om maar één cijfer te noemen: van de om en bij de 30 miljard euro omzet die Facebook of moederbedrijf Meta elk kwartaal binnenhaalt, bestaat dik 95% uit advertentie-inkomsten. Dan maak je het bedrijven best zo makkelijk mogelijk om advertenties aan te maken. 

Google Ads

Adverteren in de slimme modus

Vooral bij Google zetten ze daar volop op in met hun slimme modus en campagnes, een vereenvoudigde versie van Google Ads waarmee je met een minimale inspanning en onderhoud naar verluidt goede resultaten boekt. Het enige wat je hoeft te doen, is je doel en de gewenste regio selecteren en vervolgens een aantal zoekwoordthema’s, afbeeldingen en teksten ingeven. Via machine learning doet Google de rest en bereik je als adverteerder makkelijk meer bezoekers.

Campagne-optimalisaties in Facebook

Ook Facebook is de weg van de automatisering ingeslagen en beveelt volop automatische plaatsingen en campagne-optimalisaties aan. Afhankelijk van je ingestelde doel en de interesses van de gebruikers waar je op mikt, wordt gekeken waar de kans op succes het grootst is en daar zal het algoritme dan het meeste budget aan toekennen. Lang geen verkeerde strategie, want eentje waar ook experts gretig gebruik van maken. Met die belangrijke nuance dat dit slechts het topje van de ijsberg is en datzelfde geldt voor adverteren in Google.

Facebook Ads

Adverteren in expertmodus

Bij Google spreken ze naast een slimme modus zelfs onomwonden van een expertmodus waarbij je kan beschikken over het volledige scala aan Google Ads-functies. In deze modus heb je meer controle over onder meer de biedstrategieën en zoekwoorden waarvoor er een advertentie getoond wordt. Onnodig om te zeggen dat dit (veel) betere resultaten oplevert. 

Daarmee bedoelen we dat je in plaats van zoveel mogelijk bezoekers vooral de juiste (potentiële) klanten aanspreekt die echt op jouw producten of diensten zitten te wachten. En nog belangrijker, dat je dus geen onnodige euro’s verspilt aan bezoekers op je site die nooit de intentie hebben om actie te ondernemen, laat staan klant te worden. Maar zoals Google ook zelf zegt, het beheer hiervan is een pak complexer en laat je best aan gevorderde marketeers over. Waarvan akte.

Een goede advertentiestrategie is key

Een expert op het vlak van online adverteren kent de advertentiesystemen van Google en Facebook niet alleen door en door, hij of zij bekijkt met jou ook op het bredere plaatje. En dat laatste mag je op verschillende manieren interpreteren. Zo denk je best even na over welke diensten of producten je juist wilt gaan promoten, wie je ideale doelgroep is en met welk budget je graag wilt starten. Want hoger scoren in Google of bovenaan de zoekresultaten verschijnen, is net iets te algemeen en geen doel op zich.

Op basis daarvan wordt dan een strategie opgesteld met jouw ideale kanalen om op te adverteren. Met Facebook ads en Google display banners of YouTube video’s bereik je in eerste instantie mensen die nog niet actief naar jouw product of dienst op zoek zijn. Bij Google Search is die koopintentie wel aanwezig omdat ze pas na het intikken van een bepaalde zoekterm jouw advertentie te zien krijgen.

Google Ads

Het belang van retargeting

Wat zeker onderdeel moet uitmaken van een goede advertentiestrategie is retargeting, waarmee je bezoekers die bijvoorbeeld een bepaalde webpagina bezocht hebben opnieuw kunt bereiken met een aangepaste beeld- en/of tekstadvertentie. En ook op dit vlak loont het de moeite om je te laten begeleiden door een expert, want hier kan je pas echt het verschil maken. Het feit dat een gemiddelde persoon makkelijk vijf keer met jouw product of dienst in contact moet zijn gekomen om toe te happen, is hiervan het beste bewijs.

Alles is natuurlijk afhankelijk van het product of de dienst die jij aanbiedt, want een impulsaankoop valt nooit uit te sluiten. Maar aangepaste doelgroepen zijn sowieso een must, zodat je bezoekers nog eens extra kan benaderen die bv. je webshop bezochten maar niets in het winkelmandje geplaatst hebben.

Een overzichtelijke bestemmingspagina

Waar experts tot slot nog een bepalende rol kunnen spelen, is op het vlak van de bestemmingspagina die je in advertenties gebruikt. Want hoe belangrijk het budget en de specifieke advertentietekst ook zijn om getoond te worden, de webpagina is uiteindelijk toch waar het allemaal om draait. Daar moeten bezoekers makkelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. En een conversie voltooien, of dat nu een aankoop of het invullen van een contactformulier is.

Bij Google Ads is de kwaliteit van de bestemmingspagina zelfs één van de bepalende factoren voor de advertentiepositie. En dus kan die pagina maar beter de juiste structuur en inhoud bevatten, waardoor ze vanzelf ook beter zal scoren in Google. Maar een goede organische positie sluit een focus op advertenties niet uit, want het is onbegonnen werk om voor alle interessante zoekwoorden de topposities in te gaan nemen.

Facebook Ads

Hoe gaan wij te werk?

Bij vector bross vragen je om te beginnen om een intake document in te vullen. Na het gezamenlijk doorlopen van deze intake gaan we aan de slag om voor jou de gewenste advertentiestrategie uit te werken. Binnen Facebook gaan we op zoek naar geschikte interessegroepen om te targeten en maken we naderhand ook de juiste aangepaste doelgroepen aan, terwijl bij Google Ads de onderverdeling van de ideale zoekwoorden de basis vormt voor de verschillende advertentiegroepen per campagne.

Het initiële looptraject bedraagt drie maanden om je advertenties voldoende lang te kunnen testen en optimaliseren. Maar ook nadien raden we opvolging aan opdat je advertenties te allen tijde optimaal blijven presteren. Want de wereld van Google en Facebook Ads, die staat nooit stil.