Trends blindelings volgen, is nooit een goed idee. (Dat leerde mijn mama me. En die hippe tas kocht ik dus niet.) Maar op de golven meesurfen die opportunistisch zijn voor jouw merk, dat dan weer wel.
Trends zijn ook vaak het gevolg van een verandering in de maatschappij. En in het digitale landschap is er één evolutie waar we niet omheen kunnen: AI, artificiële intelligentie.

Wij willen waarde!

Door de toegenomen automatisering van AI kan er enorm veel content gegenereerd worden. Maar de gebruiker is tegelijk “content moe”. Hij wilt vooral waarde, meerwaarde. En die bekom je door hem relevante info voor te schotelen. Mensen die jouw restaurant volgen, zijn niet geïnteresseerd in je morning workout-routine. Maar misschien wel in het verloop van de mise-en-place.

Wij willen menselijkheid!

AI geeft ook als tegenreactie dat mensen snakken naar de human touch. GenZ zegt het al langer: imperfectie is in, en dat is omdat het menselijk is. Het brengt echtheid en transparantie met zich mee, wat op zijn beurt zorgt voor geloofwaardigheid. 

Nano-influencers 
Met als gevolg dat Nano-influencers populairder worden. Zij hebben misschien een kleiner bereik, maar een veel persoonlijkere band met hun volgers. Hun betrokkenheid ligt dubbel zo hoog als bij macro-influencers, en zo ook hun credibiliteit. 

User generated content
Maar ook de man in de straat heeft het voor het zeggen in 2024. Mond-aan-mond reclame heeft nu ook een digitale versie gekregen, namelijk user generated content. Een klant die jouw merk vermeldt op social media …De uitdaging ligt hem natuurlijk in het bekomen ervan. 

Audience interaction
Audience interaction kan een eerste stap in zijn naar UGC. Ga in interactie via Q&A's, polls, of comments. En wie zegt dat je op je eigen accounts moet blijven? Pik gerust in op relevante topics die anderen posten!

Livestream-video's
Maar niets is transparanter dan live gaan! Niet-geënsceneerd, spontaan, misschien zelfs bijna impulsief. Naar livestream-video's wordt 3 keer langer gekeken en er wordt 6 keer meer interactie op vertoond dan bij een vooraf opgenomen video. Wie durft? ;) 

Wij willen één verhaal!

Maar waarom doen we dit eigenlijk allemaal? De consument van 2024 is een bewuste consument. Dus jouw purpose, jouw WHY (refererend naar de Golden Circle van Simon Sinek), kan maar beter sterk gedefinieerd zijn. En dat hoeft niet het hoogste goed te zijn, maar moet wel verder gaan dan het maken van winst.

Al die content, maar al evenveel platformen om ze op te verspreiden. Nee, je hoeft niet per se iets met TikTok te doen, want jouw doelgroep zit daar misschien helemaal niet. Maar het komende jaar zal een omnichannel marketingstrategie meer dan ooit nodig zijn. Eén merkverhaal vertellen over de verschillende social media kanalen heen. Dat is jezelf trouw blijven, maar je ook aanpassen aan de gedragsregels van elk platform. 

En dat gedrag blijft ook nog eens veranderen. Want mensen gebruiken hun socials steeds meer als een zoekmachine. Voornamelijk om producten op te zoeken. En daar speelt Meta ook steeds meer op in, door hun e-commerce functionaliteiten, zoals het taggen van producten, steeds verder uit te breiden. SEO krijgt dit jaar dus een volledig nieuw speelveld!

 

Samengevat moet de content die we dit jaar de wereld insturen dus meerwaarde én een human touch hebben, liefst van al als deel van één sterk merkverhaal dat op alle platformen doorloopt. 2024 wordt dus ondanks AI een heel menselijk jaar op digitaal vlak, eentje vol opportuniteiten ook, die zomaar voor het grijpen liggen.