Wie regelmatig een bedrijf opzoekt op Google heeft het waarschijnlijk al vaker gezien: de quotering in sterren in het Google bedrijfsprofiel die een indicatie geeft van de kwaliteit en betrouwbaarheid van een onderneming. Dit zijn reviews van klanten en gebruikers die Google vervolgens heeft omgezet in een gemiddelde totaalscore. Op die score en de feedback erachter kunnen consumenten zich vervolgens baseren om berekende aankoopbeslissingen te maken.


Google reviews zijn een krachtige tool die je bedrijf een flinke boost kan geven als je ze goed weet te gebruiken. Benieuwd hoe? Lees snel verder!

Wat zijn Google reviews?

Online review scores zijn niets nieuws. Denk maar aan Tripadvisor, Yelp of Trustpilot. Het principe is eenvoudig: gebruikers van bepaalde producten of diensten laten hun ervaringen achter aan de hand van een score - meestal van één tot vijf. Deze score kunnen ze dan aanvullen met een korte tekst, waarin ze positieve en negatieve ervaringen oplijsten voor toekomstige lezers.

Ook Google maakt gebruik van zo’n systeem: de Google reviews of recensies. En de impact is groot! Google is de meest bezochte website ter wereld, met ontelbare opzoekingen per dag. Wie eruit kan springen met een hoge score en goede feedback krijgt, heeft onmiddellijk een stapje voor op de concurrentie. Als zaakvoerder heb je er dus alle baat bij om positieve reviews te ontvangen en je online bedrijfsprofiel netjes te onderhouden.

De basis: Google My Business

Google My Business - officieel Google Bedrijfsprofiel - is een tool van Google om je bedrijfsinformatie weer te geven in zoekresultaten. Tik je een bedrijf in, dan krijgen potentiële klanten onmiddellijk alle essentiële info te zien: je contactgegevens, een korte beschrijving, nieuwsupdates en - je raadt het al - je Google review score. Deze info verschijnt prominent in beeld in de zoekresultaten, maar bijvoorbeeld ook op Google Maps. 

Maar het gaat nog verder, want ook als je zoekt naar bepaalde diensten zoals bv. webdesign, zie je in Google de bedrijven verschijnen die dit aanbieden. En ja, ook de review score is meteen zichtbaar met z’n in het oog springende gele sterren.

Google Reviews

De voordelen van Google recensies

Eerder gaven we al aan dat goede Google recensies een positieve impact op je bedrijf hebben. Maar over welke voordelen gaat het juist? We zetten ze even op een rijtje:

  • Bedrijven met positieve reviews verschijnen hoger in de lijst met potentiële aanbieders van een product of dienst en zijn dus makkelijker vindbaar in Google. Jawel, maar liefst 16% van Google’s berekening voor het lokaal plaatsen van resultaten houdt rekening met de review score.
  • Google reviews laten interactie toe met je klanten. Ze geven waardevolle informatie over waar je klanten belang aan hechten, waar ze (on)tevreden over zijn en wat hun verwachtingen zijn. Bovendien kan je als bedrijf antwoorden op reviews om zo inzichten te bekomen over wat er beter kan.
  • Positieve recensies hebben een rechtstreekse impact op doorklikratio en een mogelijke samenwerking.
  • Last but not least: studies wijzen uit dat bedrijven met overwegend positieve Google reviews logischerwijze betrouwbaarder overkomen bij hun doelpubliek.

Hoe laat je een review achter?

Een bedrijf beoordelen via Google is heel eenvoudig:

  • Zorg ervoor dat je ingelogd bent via een Google account. Dit is noodzakelijk voor het achterlaten van een review.
  • Zoek het bedrijf in kwestie op via Google.
  • Klik in de Google My Business-pancarte op “een review schrijven”.
  • Geef een score op vijf door de sterren aan de klikken. Een tekst schrijven is optioneel. Je kan eventueel ook een afbeelding toevoegen.
  • Klik op “posten” en klaar! Je review wordt gepubliceerd.

Hoe behaal je Google reviews?

Oké, Google recensies hebben een grote impact op je online succes als bedrijf. Maar hoe verkrijg je nu mooie reviews van klanten?

Je kan natuurlijk gewoon afwachten tot gebruikers en klanten spontaan zo’n review gaan invullen. Maar waarom niet het aantal recensies een flink duwtje in de rug geven door zelf om een review te vragen?! Aan het einde van het aankoopproces heeft je klant doorgaans wel een duidelijke mening over je producten of diensten. En met een beetje geluk willen ze die maar al te graag met jou en Google delen.

Alles begint met je eigen review link, die je terugvindt als je inlogt op je Google bedrijfsprofiel en dan naar vragen om reviews gaat waar je de link kan kopiëren. Deze link kan je dan voorzien in een pop-up op je website of als vertrekpunt van een kleine e-mailcampagne of automatisatie.

Hier nog enkele tips/bedenkingen:

  • Wacht niet te lang met het vragen naar reviews, maar wees ook niet opdringerig.
  • Maak het proces zo eenvoudig mogelijk. De mogelijkheid bieden om in enkele klikken een recensie achter te laten - ook dat is klantvriendelijkheid!
  • De kans dat elke klant een review achterlaat, is meestal klein. Maar zelfs enkele reviews per maand kunnen al een groot verschil maken.
  • Een korte bedanking dat hun feedback ten zeerste geapprecieerd wordt, valt zeker aan te raden.
Google Reviews

Hoe ga je om met slechte reviews?

Veel bedrijven zullen instinctief slechte reviews proberen verwijderen. Zeker als de misnoegde klant in detail beschrijft waarom hij niet tevreden is, kan dat als een deuk in het imago van je bedrijf aanvoelen. 

Toch pak je zoiets best anders aan. Antwoord beleefd en tactvol op de opmerkingen van de reviewer en vraag eventueel naar meer duiding. Neem deze feedback ook ter harte, soms is dat een uitstekende manier om je service naar de toekomst te verbeteren. In het slechtste geval draagt de recensie helemaal niets bij. Maar geen zorgen, want consumenten laten zich sowieso niet beïnvloeden door een zeldzame negatieve review. Zeker niet als die op de juiste manier gecounterd wordt.