Iedere (potentiële) klant is anders en heeft andere behoeften. Hoe zorg je er nu voor dat iedereen de boodschap te zien krijgt die perfect bij zijn of haar noden aansluit? Bij vector bross hanteren we het ‘see-think-do-care’-model van Google als centraal vertrekpunt.

 

De juiste boodschap via het juiste kanaal op het juiste moment

Veel bedrijven zijn al te zeer gefocust op het specifieke aankoopmoment, ook wanneer de behoefte bij een potentiële klant nog niet aanwezig is. Dit model maakt je ervan bewust dat een klant een hele weg aflegt alvorens tot een aankoop over te gaan. En dat je je doelgroep dus best ook in eerdere stadia bereikt om ze warm te maken voor jouw product of dienst. Het zal je kans op succes en op het realiseren van een conversie/aankoop nadien alleen maar ten goede komen. 

Wat zijn nu die verschillende fasen en welke tactieken kan je inzetten in elk stadium om de (potentiële) klant te verleiden en te overtuigen? Om het je makkelijk te maken, hebben we iedere keer ook een opsomming gemaakt van wat je juist kan communiceren en naar welke statistieken je best kijkt om het resultaat van je acties te meten.

SEE - merkbekendheid

Interesse wekken (geen behoefte)

In deze fase is er van een echte klant nog geen sprake aangezien de koopintentie nog niet aanwezig is. Omdat de potentiële klant nog geen specifieke behoefte heeft om jouw product of dienst aan te schaffen, dien je eerst zijn of haar interesse hiervoor te wekken. Communiceer over jouw product of dienst via blogposts of video’s. Heb je een product waar sowieso behoefte naar is, dan kan je volop inzetten op de naamsbekendheid van je merk. De doelgroep is hier nog vrij breed. Heb je geen typische klantenprofielen (persona’s) opgesteld, dan kan je je richten op die personen die geïnteresseerd zijn in onderwerpen gerelateerd aan jouw merk.

Tactieken: Facebook & LinkedIn ads, Google Display ads, YouTube ads, social media, branding campagnes

Content types: blogs, social media posts, video’s, webinars, white papers, e-books, banners, infographics

KPI’s: bezoekers, % nieuwe bezoekers, vertoningen (bereik), videoweergaven, impressies

THINK - overwegingsfase

Wie beantwoordt aan mijn behoefte?

In deze fase gaat de potentiële klant al gerichter op zoek naar het product of dienst dat jij aanbiedt en is de behoefte gecreëerd. Dat betekent uiteraard nog niet dat hij of zij voor jouw oplossing zal kiezen. De bezoeker zit nog volop in de overwegingsfase en gaat op zoek naar informatie en de best mogelijke oplossing voor zijn probleem of behoefte. De nadruk ligt hier nog hoofdzakelijk op informeren. Geef de bezoeker via bv. een demo een uitgebreide kijk op hoe jullie te werk gaan en waarom jouw product of dienst de best mogelijke keuze is. Dit doe je door jouw USP’s uitgebreid in de verf te zetten.

Tactieken: website (landingspagina’s geoptimaliseerd voor zoekwoorden), remarketing ads (social, display), social media, e-mailmarketing, Google Ads (display + search)

Content types: demo’s, case studies, trials, referenties, vergelijkingen (diensten/product)

KPI’s: doorklikpercentage (ads/e-mail), aantal pagina’s bekeken, bezoekers op landingspagina’s, tijd op website, aanmeldingen nieuwsbrief

See-think-do-care: tactieken

DO - conversiefase

De beslissing wordt genomen

De potentiële klant weet wat hij of zij wilt en is klaar om een product of dienst aan te schaffen, dat van jou of een concurrent. In deze fase komt het erop aan om de bezoeker nog snel even te bevestigen in zijn keuze en de aankoop zo makkelijk mogelijk te maken.

Tactieken: social ads (focus op aankoop), remarketing via social/display ads, Google ads (search, shopping), e-mailmarketing, landingspagina’s gericht op aankoop, CTA’s op belangrijke product- of dienstenpagina’s

Content types: live training, handleidingen, commerciële e-mails

KPI’s: conversies (verkopen, contactformulier), conversiepercentage, omzet

CARE - klantenbinding

Contact onderhouden

De aankoop is dan wel gebeurd, toch rust je best niet te veel op je lauweren. Een tevreden klant is immers goud waard, dus die wil je maar al te graag te vriend houden. Onderschat bijvoorbeeld de kracht niet van goede mond-tot-mondreclame, om van de mogelijkheden tot up- en cross-selling nog te zwijgen. Blijf daarom in contact, via nieuwsbrieven of meer gerichte (e-mail) content, om zo top-of-mind te blijven.

Tactieken: social media, remarketing via social/display ads, e-mailmarketing en marketing automation

Content types: nieuwsbrieven, commerciële e-mails (up- en cross-selling), klantenenquête

KPI’s: betrokkenheid, percentage betrokkenheid, reviews