De juiste boodschap via het juiste kanaal op het juiste moment
Veel bedrijven zijn al te zeer gefocust op het specifieke aankoopmoment, ook wanneer de behoefte bij een potentiële klant nog niet aanwezig is. Dit model maakt je ervan bewust dat een klant een hele weg aflegt alvorens tot een aankoop over te gaan. En dat je je doelgroep dus best ook in eerdere stadia bereikt om ze warm te maken voor jouw product of dienst. Het zal je kans op succes en op het realiseren van een conversie/aankoop nadien alleen maar ten goede komen.
Wat zijn nu die verschillende fasen en welke tactieken kan je inzetten in elk stadium om de (potentiële) klant te verleiden en te overtuigen? Om het je makkelijk te maken, hebben we iedere keer ook een opsomming gemaakt van wat je juist kan communiceren en naar welke statistieken je best kijkt om het resultaat van je acties te meten.
SEE - merkbekendheid
Interesse wekken (geen behoefte)
In deze fase is er van een echte klant nog geen sprake aangezien de koopintentie nog niet aanwezig is. Omdat de potentiële klant nog geen specifieke behoefte heeft om jouw product of dienst aan te schaffen, dien je eerst zijn of haar interesse hiervoor te wekken. Communiceer over jouw product of dienst via blogposts of video’s. Heb je een product waar sowieso behoefte naar is, dan kan je volop inzetten op de naamsbekendheid van je merk. De doelgroep is hier nog vrij breed. Heb je geen typische klantenprofielen (persona’s) opgesteld, dan kan je je richten op die personen die geïnteresseerd zijn in onderwerpen gerelateerd aan jouw merk.
Tactieken: Facebook & LinkedIn ads, Google Display ads, YouTube ads, social media, branding campagnes
Content types: blogs, social media posts, video’s, webinars, white papers, e-books, banners, infographics
KPI’s: bezoekers, % nieuwe bezoekers, vertoningen (bereik), videoweergaven, impressies
THINK - overwegingsfase
Wie beantwoordt aan mijn behoefte?
In deze fase gaat de potentiële klant al gerichter op zoek naar het product of dienst dat jij aanbiedt en is de behoefte gecreëerd. Dat betekent uiteraard nog niet dat hij of zij voor jouw oplossing zal kiezen. De bezoeker zit nog volop in de overwegingsfase en gaat op zoek naar informatie en de best mogelijke oplossing voor zijn probleem of behoefte. De nadruk ligt hier nog hoofdzakelijk op informeren. Geef de bezoeker via bv. een demo een uitgebreide kijk op hoe jullie te werk gaan en waarom jouw product of dienst de best mogelijke keuze is. Dit doe je door jouw USP’s uitgebreid in de verf te zetten.
Tactieken: website (landingspagina’s geoptimaliseerd voor zoekwoorden), remarketing ads (social, display), social media, e-mailmarketing, Google Ads (display + search)
Content types: demo’s, case studies, trials, referenties, vergelijkingen (diensten/product)
KPI’s: doorklikpercentage (ads/e-mail), aantal pagina’s bekeken, bezoekers op landingspagina’s, tijd op website, aanmeldingen nieuwsbrief