Zijn de bedrijfsdoelen voor het komende jaar uitgezet? En wil je daar nu graag het marketingbudget op gaan afstemmen? Het bepalen van dit budget is een belangrijke stap binnen elke organisatie, of je nu een start-up, een groeibedrijf of een gevestigde speler bent.

Het juiste budget stelt je in staat om je bedrijfsdoelstellingen te behalen zonder je eigen middelen te overschrijden. Hieronder geven we alvast een aantal tips om je weg te helpen!

Hoe groot moet je marketingbudget zijn?

De omvang van je marketingbudget hangt sterk af van de fase waarin je bedrijf zich bevindt:

  • Gevestigde bedrijven
    Voor bedrijven die hun marktaandeel willen consolideren, is het gebruikelijk om 5-10% van de jaarlijkse omzet aan marketing te besteden. Dit zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft en je concurrentiepositie behoudt binnen de sector waarin je actief bent.
     
  • Groeibedrijven en start-ups
    Als je bedrijf zich in een groeifase bevindt, is het geen overbodige luxe om 10 tot 20% van de omzet vrij te maken voor marketingdoeleinden. Dit extra budget is bedoeld om marktaandeel te winnen en je merkbekendheid aanzienlijk te vergroten.

Hoe verdeel je je marketingbudget?

Een effectief marketingbudget bestaat uit drie belangrijke pijlers, pijlers die ervoor zorgen dat alle klanten en potentiële leads in je marketingfunnel bediend worden:

  • 50-60% naar merkbekendheid
    Dit deel van het budget is bedoeld voor campagnes die een breed publiek bereiken en zorgen voor zichtbaarheid. Denk aan branding en betaalde campagnes op sociale media, SEO-geoptimaliseerde blogs, televisiecampagnes, of billboards. Merkbekendheid vormt de basis voor langetermijngroei.
     
  • 30-40% naar leadgeneratie
    Via leadgeneratie overtuig je potentiële klanten om tot een aankoop over te gaan. Denk hierbij aan Google Ads campagnes, maar ook zoekmachineoptimalisatie, content marketing en gerichte e-mailcampagnes naar een aangekochte database vallen hieronder.
     
  • 10-20% naar klantenbehoud
    Het behouden van bestaande klanten, cross- en up-selling, is vaak een stuk makkelijker én goedkoper dan het aantrekken van nieuwe. Budget hiervoor kan gaan naar loyaliteitsprogramma's, gepersonaliseerde aanbiedingen en gerichte ondersteuning om het maximale uit je bestaande cliënteel te halen. Onderschat ook de waarde van een nieuwsbrief niet in dit opzicht.
vrouw rekent iets uit op rekenmachine terwijl ze naar statistieken kijkt in meeting

Waar investeer je best in: traditionele of digitale marketing?

De keuze tussen traditionele en digitale marketing hangt af van je doelgroep, bedrijfsdoelen en het budget dat je ter beschikking hebt. Het spreekt voor zich dat beide vormen ook aanvullend kunnen werken, zodat je zowel off- als online zichtbaar bent voor potentiële klanten! 

  • Traditionele marketing
    Traditionele kanalen, zoals televisie, radio en gedrukte advertenties, kunnen een breed publiek bereiken. Dit type marketing heeft vaak hogere productie- en distributiekosten, hetgeen meer budget vereist. 
  • Digitale marketing
    Digitale marketing is een populaire optie vanwege de flexibiliteit en meetbaarheid. De kosten van sociale media advertenties en Google Ads kunnen snel oplopen, maar genereren ook quasi meteen impact. Zoekmachine optimalisatie en content marketing hebben initieel een iets lager kostenplaatje, maar de effecten ervan zijn vooral op de iets langere termijn merkbaar.

Conclusie

Hoe je je marketingbudget uiteindelijk inzet, is altijd een moeilijke evenwichtsoefening en hangt van verschillende factoren af. 

Bij vector bross helpen we je graag op weg, door strategisch advies te verlenen gebaseerd op  data-gedreven inzichten. Zo krijg je een iets duidelijker beeld van hoe je je middelen gericht kan inzetten en hoe je de marketinginspanningen maximaliseert om sneller je bedrijfsdoelen te behalen.

Kan je hulp gebruiken bij het bepalen of het finetunen van je marketingbudget voor 2025?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in met Steven!