Iedereen die ooit overwoog te starten met online adverteren weet dat er een brede waaier aan mogelijkheden bestaat. Google en Facebook zijn wellicht de grootste aanbieders van online advertentieruimte. Maar ken jij de verschillen tussen de twee platformen? En ben je benieuwd welke optie de beste is voor jouw zaak? In dit artikel bekijken we Google versus Facebook in detail.

Google en Facebook zijn op dit moment de twee populairste website in België. Google ontvangt elke maand bijna 150 miljoen Belgische bezoekers. Naar Facebook wordt er maandelijks ongeveer 96,7 miljoen keer gesurfd vanuit België. Beide platformen bieden dan ook een gigantisch potentieel voor adverteerders.

Google: gevestigde waarde

Google Ads (vroeger bekend als Google AdWords) bestaat ondertussen al bijna 20 jaar. Het advertentieplatform werd recent volledig vernieuwd om de service gebruiksvriendelijker te maken. In de toekomst wilt Google nog meer verbeteringen aanbrengen om online adverteren makkelijker te maken voor KMO’s.

Google Ads omgeving
Google Ads omgeving

Google Ads bestaat uit twee onderdelen: het zoeknetwerk en het displaynetwerk. In het zoeknetwerk worden tekstadvertenties getoond op basis van zoekwoorden die mensen ingeven in de zoekmachine. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘website laten maken’, dan kan er tussen de zoekresultaten een advertentie verschijnen voor een web design bureau.

In het displaynetwerk worden advertenties getoond op basis van interesses of afhankelijk van de context. Een advertentie voor een web design bureau kan bijvoorbeeld getoond worden naast een blogartikel over de voordelen van een eigen website. Binnen het displaynetwerk kunnen zowel tekst- als beeldadvertenties getoond worden.

Sterke intentie om te kopen

Het grootste voordeel van adverteren in Google is dat je via het zoeknetwerk personen bereikt die een duidelijke koopintentie hebben. Als iemand een zoekwoord zoals ‘nieuwe website laten maken’ ingeeft, dan ben je zeker dat deze persoon geïnteresseerd zal zijn in een offerte voor een website. Je hebt ook een zeer groot bereik: bijna de helft van alle Belgen gebruikt minstens één keer per week een zoekmachine.

Daarnaast is Google geschikt voor (bijna) elke adverteerder. Je hoeft geen grote budgetten te voorzien en je hebt talloze mogelijkheden. Je kan meer verkopen genereren door gerichte advertenties in het zoeknetwerk of je kan je naamsbekendheid verhogen dankzij merkcampagnes in het displaynetwerk. Ook remarketing is een optie: dat is het principe waarbij je je advertenties toont aan iedereen die je website in het verleden bezocht heeft. Deze functie is zeer handig om twijfelaars finaal over de streep te trekken.

Let op met concurrentiële thema’s

Wees jezelf er wel van bewust dat de kost per klik voor bepaalde zoekwoorden hoog kan oplopen, zeker bij concurrentiële thema’s zoals bijvoorbeeld contactlenzen. Dit komt omdat Google Ads werkt op basis van een veilingsysteem. Alle spelers bieden een bepaald bedrag om hun advertentie op de eerste positie te tonen. Hoe meer concurrentie, hoe hoger het bedrag wordt. Gelukkig speelt ook de kwaliteit van de advertentie een rol en blijft de kost per klik normaal gezien onder €1 à €2.

expected ctr quality score formule
Naast je bod is ook de kwaliteit van je advertentie belangrijk. Dit wordt bepaald door het verwachte doorklikpercentage en de relevantie van de advertentie en de landingspagina.

Hou ook in je achterhoofd dat campagnes een tijdje moeten lopen voordat je de vruchten ervan plukt. Dit komt omdat je continu moet bijsturen en optimaliseren. Het beheer kan dus ook behoorlijk tijdsintensief zijn. Uiteraard kan je een partner inschakelen die je hierin bijstaat.

Facebook: relatieve nieuwkomer

Facebook Ads Manager bestaat sinds 2007, maar toch spreken we van een relatieve nieuwkomer. Het platform nam vooral de laatste jaren enorm toe aan populariteit. Advertenties worden aan Facebook-gebruikers getoond op basis van hun interesses, online gedrag of demografische gegevens. Je kan kiezen om je advertenties te tonen op Facebook, Instagram, partner-websites en binnen de Messenger-applicatie.

Facebook Ads omgeving
Facebook Ads omgeving

Nauwkeurige targeting

Net zoals bij Google, is ook bij Facebook sprake van een zeer groot potentieel. Meer dan 6 miljoen Belgen maken actief gebruik van Facebook. 80% daarvan logt zelfs minstens één keer per dag in. Gemiddeld spendeert men 20 minuten per dag op Facebook.

De grootste onderscheidende kracht van Facebook vloeit voort uit de schat aan informatie die je kan gebruiken om je doelgroep te verfijnen. Facebook beschikt over een gedetailleerd profiel van elke gebruiker op basis van zijn/haar gegevens, surfgedrag en interesses. Er bestaan ook kant-en-klare doelgroepen waar je gebruik van kan maken, zoals ‘personen die net getrouwd zijn’ of ‘personen die net terugkomen van op reis’.

All of Facebook's ad targeting options - WordStream

Wordstream maakte een handig overzicht van alle targetingopties waarover je beschikt binnen Facebook. Bekijk het overzicht via deze link.

Aangepaste & vergelijkbare doelgroepen

Wat Facebook vooral onderscheidt van andere advertentieplatformen, is de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen aan te maken. Deze functie stelt je in staat om een lijst van je klantgegevens te uploaden en deze te gebruiken als doelgroep voor je advertenties. Vervolgens kan je nog een stapje verder gaan en deze lijst gebruiken als basis voor een vergelijkbare doelgroep. Dit zijn mensen die lijken op je huidige klanten. De kans dat deze personen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt, is zeer groot.

Een andere meerwaarde van Facebook is dat campagnes zeer snel opgestart kunnen worden. Doorgaans ligt de advertentie kost ook veel lager.

Niet-commerciële omgeving

Een belangrijk verschil met Google Ads is dat mensen op sociale media niet actief op zoek zijn naar een product of dienst. Het aantal personen dat doorklikt naar je website ligt daarom lager dan bij andere advertentieplatformen. Je zal je advertenties ten slotte ook regelmatig moeten vernieuwen om te vermijden dat men je campagne beu wordt.

Google versus Facebook: wat is het verschil?

Het voornaamste verschil tussen de twee aanbieders is dat ze focussen op andere fases uit de customer journey. De customer journey is de weg die een klant aflegt vanaf het moment dat hij/zij de eerste keer in aanmerking komt met je merk.

Visuele voorstelling customer journey obv See-Think-Do-Care model Google
Visuele voorstelling van een customer journey, op basis van het See-Think-Do-Care model van Google.

Advertenties op Facebook zijn ideaal om je te richten tot mensen in het begin van de customer journey. Op sociale media zijn mensen niet zozeer bezig met het kopen van producten of diensten, ze willen eerder geïnspireerd worden. Op Facebook zet je daarom best in op naamsbekendheid. Deel opvallende, inspirerende boodschappen en tracht een top-of-mind positie te veroveren in het hoofd van je doelgroep. Op die manier is de kans groot dat ze bij jou terechtkomen wanneer ze uiteindelijk tot een aankoop willen overgaan.

Binnen Google kan je je meer richten op conversies. Als iemand een zoekmachine gebruikt om meer informatie te zoeken over een bepaald product of dienst, dan betekent dit dat deze mensen al verder staan in de customer journey. Bij hen is de intentie om te kopen al sterker aanwezig. Trek hen over de streep met overtuigende, relevante advertenties.

Investeer in een slimme combinatie

Ons advies? Schakel in je online strategie beide platformen op een slimme manier in. Facebook en Google bieden elk hun eigen voordelen voor adverteerders maar ze vullen elkaar ook perfect aan. Door te investeren in een combinatie kan je mensen aanspreken tijdens verschillende momenten in het aankoopproces. Zo verhoog je de kans dat ze uiteindelijk de weg naar jouw zaak vinden.