Vijf redenen om te (blijven) bloggen

Iedereen kent wel de blog (kort voor “weblog”) in zijn meest rudimentaire vorm, als een persoonlijk dagboek op een website of pagina waar je op regelmatige basis posts kan plaatsen.
Maar wij gaan het uiteraard over de blog- of nieuwsmodule hebben die bijna standaard op websites van bedrijven voorzien is. Juist ja, die sectie waar je vaak gedateerde berichten ziet staan omdat het aan tijd of inspiratie ontbreekt. En dat is zonde, want zoals je hieronder zult lezen, levert een blog tal van voordelen op.
Meer nog, het is één van de meest dankbare content types om te gebruiken in een contentstrategie. Veel meer dan een traditionele post op social media geeft bloggen je de mogelijkheid om dieper op een specifiek onderwerp in te gaan. En dat terwijl het minder arbeidsintensief is en minder research vraagt dan het uitwerken van een e-book of een white paper bijvoorbeeld, nog zo’n interessante content types.
Voor een voorbeeld van zo’n blogpost hoef je niet ver te zoeken: je leest er namelijk momenteel één!
Bloggen, allemaal goed en wel, maar waarom zou je hier als bedrijf nu zo’n prioriteit van maken? Hier een lijstje met voordelen die je hopelijk overstag doen gaan:
Wanneer potentiële klanten nog geen uitgesproken behoefte hebben naar je product of dienst, komt het er in eerste instantie op aan om hen te informeren en zo interesse op te wekken.
Een blog is daar het ideale content type voor. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, scoor je automatisch hoger in de organische zoekresultaten en bereik je een nieuw publiek. Mensen die nog nooit eerder van jouw bedrijf gehoord hebben en dus geen Facebook posts zien voorbijkomen of nieuwsbrieven in hun inbox toegestuurd krijgen.
De verhoogde geloofwaardigheid voor bepaalde topics krijg je er gratis bij als je op consistente en deskundige basis hierover bericht.
Aangezien je mensen aanspreekt die interesse hebben in een bepaald topic dat aanleunt bij jouw product of dienst, krijg je automatisch kwalitatiever websiteverkeer. Bovendien verhogen blogposts ook de betrokkenheid. Blogs die goed geschreven zijn, informatief en relevant, zijn dus een handig hulpmiddel om bezoekers langer op je website te houden.
Zoekmachines doorzoeken op continue basis het internet op zoek naar nieuwe en relevante content. Goed om weten in dit verband is dat blogposts vaker geïndexeerd worden dan andere pagina’s op je website. Een blog verbetert dus de vindbaarheid en indexering van je website, al is dit uiteraard geen excuus om je product- en/of dienstenpagina’s niet perfect up-to-date te houden.
Interne links dragen bij tot de gebruiks- en zoekmachinevriendelijkheid van jouw site, dus gebruik die ook in je blogposts. Door links te leggen van een blogpost naar je product- of dienstenpagina’s laat je aan Google weten wat de belangrijkste pagina’s op je website zijn. Op die manier zullen zoekmachines automatisch meer waarde aan bepaalde pagina’s gaan hechten, waardoor die eens zo makkelijk gevonden worden. Trouwens, het maken van een blog verhoogt ook je kansen voor backlinks van andere websites.
Een blog is de ideale plaats om in te zetten op specifieke ‘long tail’ zoekwoorden. Daarin onderscheidt het zich van de hoofdpagina’s op je website waar je de zoekwoorden laat terugkomen waarop het meest gezocht wordt binnen jouw branche, de zogenaamde ‘target keywords’.
Maar ook de long tail zoektermen die typisch uit drie of meer woorden bestaan, hebben zeker hun waarde. Het zijn vaak deze zoekwoorden die potentiële klanten gebruiken wanneer ze op het punt staan om tot een aankoop over te gaan. Met een opvallende call-to-action knop trek je hen finaal over de streep.
Bloggen is een kunst die je al doende leert. Als afsluiter geven we graag nog enkele do’s en don’ts mee, waarvan de meeste al in de voordelen hierboven verwerkt zaten: