Google brengt een vernieuwde versie van de Consent Mode op de markt. Dat zegt je misschien niet veel, maar je bent er vast al wel mee in aanraking gekomen in de vorm van een cookie-banner. Wel, deze wordt nu uitgebreid met 2 extra parameters. En dat is sinds deze maand verplicht! Of toch als je gebruikersdata wilt blijven delen met je Google-Ads-platform, en daarbij binnen de wetgeving wilt blijven. Maar het heeft ook enkele voordelen. Want je krijgt nauwkeurigere analyses en de hulp van AI in de plaats!

Wat is Consent Mode?

Consent mode is ontworpen door Google om te zorgen dat jij als website eigenaar rekening houdt met de privacy voorkeuren van bezoekers. 

Een nieuwe wet, die deel uitmaakt van de DMA-wetgeving (Digital Markets Act) stelt dat het mogelijk moet zijn voor gebruikers om nog nauwkeuriger hun privacyvoorkeuren door te geven. Daarom voegde Google 2 nieuwe parameters in de vorm van tags toe aan de Consent mode.

Wat is er nieuw?

Google Consent mode werkt met tags. Dat zijn stukjes code die aangeven hoe cookies en andere tracking technologieën handelen afhankelijk van de toestemming van de gebruiker. 

De huidige data-collection tags, waaronder analytics_storage en ad_storage, blijven behouden. Ze worden gebruikt voor het opslaan van gebruikersgedrag, zoals het aanklikken van knoppen of hoe lang iemand op een bepaalde pagina blijft. 

De 2 nieuwe tags focussen zich op het delen van persoonlijke data met het Google-ads platform. 

Ad_user_data slaagt persoonlijke gegevens op (zoals leeftijd, geslacht, …) en deelt deze met Google Ads voor analyse. Ad_personalization doet dit met het oog op remarketing (gepersonaliseerde ads ontvangen). Enkel natuurlijk als de gebruiker hier toestemming voor geeft!

De twee types: Basic / Advanced

Maar Consent Mode komt ook uit in 2 types: Basic mode en Advanced mode. 

Het grote verschil hierin is dat bij Basic mode de tags enkel worden ingeladen als de gebruiker hiervoor toestemming geeft via  de cookie-banner. Bij Advanced mode worden de tags onmiddellijk ingeladen bij het bezoeken van de website. Als de gebruiker geen toestemming geeft  via de cookie-banner , worden deze tags aangepast. Hierdoor wordt er geen persoonlijke data of gebruikersgedrag-data gedeeld, MAAR wel non-identifiable data (zijnde toestel-type, land, tijdstip, browser, …). Deze worden dus op een cookieloze manier gedeeld. En hebben gevolgen voor je analyses in Google ads. 

Toepassing op Ads

Zonder consent mode weet je enkel het aantal conversies van degene die toestemming gaven hun data te delen. Maar hoeveel er effectief toestemming gaven, daar heb je het raden naar. Een accurate conversie ratio berekenen is dus onmogelijk. 

Met Basic consent mode weet je wel welk aandeel van het aantal bezoekers toestemming gaf data te delen en hoeveel dat niet deden. Bovendien kan met de hulp van AI het aantal conversies van de niet-toestemmers ingeschat worden. 

Met Advanced mode gaat dit zelfs nog een stapje verder. Met de extra non-identifiable data als bijkomende input, kan AI nog betere inschattingen maken. 

Hierbij wordt het geschatte aantal conversies van wie geen toestemming gaf dus nog beter geoptimaliseerd, voor een juister resultaat. Vervolgens kan je je campagnes beter beoordelen en betere keuzes maken in je Ads-strategie. 

Toepassing op Google Analytics

Ook in je Google analytics ga je een stijging in de cijfers zien, aangezien de door AI ingeschatte aantal conversies van niet-toestemmers nu worden bijgeteld in het totaal aantal conversies. Pas op dat je digital marketeer dus niet met de credits gaat lopen! ;) 

Weet ook dat je om consent mode in Google Analytics te gebruiken minstens 1000 websitebezoekers per dag moet hebben. Dit is dus niet voor iedereen weggelegd. Dit bezoekersaantal geldt niet voor Google Ads.

In het kort

Door de toevoeging van de twee nieuwe tags kunnen gebruikers nog specifieker hun privacyvoorkeuren meegeven wat sinds deze maand hun absolute recht is. Updaten naar Consent mode V2 is dus verplicht als je deze data wilt blijven gebruiken. Maar hierdoor zijn je conversieratio’s betrouwbaarder waardoor je juiste strategische keuzes kan maken. Een aanrader dus, waarbij Advanced Consent mode de meest optimale keuze is. 

Ben je klant van vector bross? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Wij bekijken samen met jou hoe we Consent Mode het best implementeren in jouw website. 

Geen klant en hulp nodig? Geef ons een seintje! Onze experten staan klaar om je te helpen!