Klant
Wat we deden
UX/UI design
Webontwikkeling

Xnapda is een innovatief platform boordevol educatieve filmpjes voor kinderen uit de lagere school. Door de brede inzetbaarheid van de instructiefilmpjes halen de leerlingen betere en snellere resultaten. Een leuk project om onze schouders onder te zetten en de kracht van Drupal 8 aan te tonen.

Xnapda screen

De meerwaarde van Drupal 8

Stijn Van de Velde is de drijvende kracht achter Xnapda. Hij zocht in de eerste plaats een platform waarop hij zijn filmpjes kon delen. Zo kwam hij bij Vector Bross uit, waarbij al vrij snel duidelijk werd dat Drupal 8 de perfecte match voor dit project ging zijn. Drupal 8 is veel flexibeler dan Drupal 7, wat ons in staat stelde om meer op maat van de klant te werken. Geen overbodige luxe gezien de specifieke noden van dit project. Zo was er ook gebruikersbeheer nodig om de filmpjes af te schermen voor mensen die geen abonnement hebben.

Eén van de voordelen van Drupal is sowieso het systeem van taxonomieën. Een taxonomie is een verzameling van tags die toegekend kunnen worden aan bepaalde inhoud. In dit geval gaat het om categorieën (zoals bijvoorbeeld ‘wiskunde’ of ‘spelling’) die toegewezen worden aan de filmpjes. Dit stelt ons in staat om op automatische wijze overzichtspagina’s te genereren van alle filmpjes van een bepaald vak.

Krachtige e-commerce op maat

Om abonnementen te verkopen op de website was er een krachtige e-commerce module nodig. We baseerden ons op de ‘Drupal Commerce’-module, maar merkten al snel dat we te maken hadden met een uitzonderlijke situatie. Er worden immers geen producten verkocht, maar wel abonnementen. Voor elk abonnement moeten er bovendien één of meerdere nieuwe gebruikers aangemaakt worden. Daarnaast moest ook de mogelijkheid geboden worden om een cadeaubon te kopen of in te ruilen. Om aan deze noden te voldoen en het proces volledig te automatiseren, schreven onze webdesigners aanvullende code. Zo konden we een krachtige e-commerce module ontwikkelen op maat van de klant.

Uitgebreid rollensysteem

Een andere grote uitdaging van dit project was ervoor te zorgen dat enkel abonnees toegang hebben tot de betalende filmpjes. Ook hierin blinkt Drupal uit dankzij het uitgebreide rollensysteem. Dit systeem laat je toe om aan elke gebruiker van een website een rol toe te kennen. De beheerders van de website krijgen bijvoorbeeld volledige toegang om alle aspecten van de website aan te passen. Voor Xnapda werd bijkomend de rol ‘abonnee’ gedefinieerd, een rol die geen bewerkingsrechten heeft maar wel toegang krijgt tot de filmpjes. De rol abonnee wordt enkel toegekend aan mensen die zich geregistreerd hebben. Zolang je niet ingelogd bent, surf je als anonieme gebruiker op de Xnapda website. Als je dan op een pagina met een filmpje terechtkomt, krijg je enkel een korte teaser te zien, vergezeld van de mogelijkheid om je te abonneren of in te loggen.

Een sterk videoplatform

Aangezien het om zeer veel video’s ging, was het al snel duidelijk dat het te ingewikkeld zou worden om het materiaal zelf te hosten. Daarom werd er bewust gekozen voor Vimeo als videohost. Deze service biedt je de mogelijkheid om af te bakenen op welke URL’s je filmpjes afgespeeld kunnen worden. Op die manier kan je je betalende content makkelijk afschermen.

Conclusie

Een maand na de lancering schreven al meer dan 200 abonnees zich in op de website. Onder hen ook 21 scholen.

Reeds vanaf de start was er veel interesse voor dit project en dat maakt de voldoening eens zo groot. Het was zonder meer een uitdagend project waarbij we vaak moesten brainstormen en nadenken hoe we het technisch zouden aanpakken. Maar dat heeft ons niet tegengehouden, wel integendeel.

Andere cases